معرفی شرکت خودرو سازی مزدا موتور

شرکت مزدا به عنوان تولید کننده ابزار و ماشین آلات در سال 1920 پایه گذاری شد و از سال 1931 به تولید خودرو نیز پرداخت. این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگ افزار نمود.

اولین اتومبیل دارای چهار چرخ این شرکت با نام مزدا360 در سال 1960 وارد بازار شد.مزدا انژکتور دو گابن ازسال 1386 وارد بازار ایران شد.
اتومبیلهای سواری و وانتهای مزدا از دهه هفتاد میلادی وارد ایران شدند. مزدا 929 کوپه به یکی از اتومبیلهای کوچک و پرطرفدار آن زمان تبدیل شد. همچنین وانتهای مزدا نیز از آن زمان تا کنون در ایران مورد استفاده بوده اند.
گروه بهمن از سال 1350 به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت 200 کیلوگرم و پس از آن به ساخت و مونتاژ انواع وانتهای مزدا شامل مدلهای 1000 و مدل 1600 پرداخته است. این شرکت از آن زمان (با نامهای شرکت اتومبیل سازی مزدا و ایران وانت) به مونتاژ خودروهای مزدا ادامه داده و از سال 1387 سواری مزدا F323 و 323SL را تولید نمود.
سپس با عرضه ی سواری مزداFL 323 تا سال 1386در پنج تیپ و با موتور 1600سی سی توانست فروش خود را گسترش دهد و خط مونتاژ سواری محبوب مزدا3 با موتور 2000سی سی را از شرکت ژاپنی گرفته و آن را در سه تیپ ارائه کند.


مدل ها:

مزدا ام ایکس 5 Mazda MX-5

نسل چهارم از محصول اسپرت جمع و جور کمپانی مزدا یعنی ام ایکس 5 در نوامبر سال 2014 در نمایشگاه اتومبیل ژنو به نمایش درآمد. طراحی این خودرو بر عهده تیم طراحی مزدا به رهبری آقای درک جنکینز (Derek Jenkins) می باشد که مرکز آن واقع در آمریکا است.
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر ام ایکس 5 2016 قادر به تولید 155 اسب بخار در دور 6000 می باشد. همچنین این نیرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شود. پلت فرم جدیدی برای این نسل در نظر گرفته شده است که کمی سبکتر و مقاومتر است.
چراغ های جلو کمی تیز تر و مدرنتر شده و کاپوت نیز کمی کشیده تر به نظر می رسد. در مجموع طراحی خارجی ام ایکس 6 جدید بیشتر شبیه یک فیس لیفت قوی  می باشد. اما در داخل قضیه به نحوی دیگر دنبال شده است، بطوریکه شاهد تغییرات زیادی در طراحی آن هستیم.

مزدا سی ایکس – 3 اس ای Mazda CX 3 SE
مزدا – سی ایکس 3 (Mazda CX3) در واقع کوچکترین شاسی بلند (SUV) کمپانی مزدا (MAZDA) است که در سال 2015 برای نخستین بار در لیست فروش این کمپانی ژاپنی قرار گرفته است. پلت فرم مورد استفاده قرار گرفته در این خودرو تقریبا با خودرو مزدا – 2 (Mazda 2) یکی می باشد.
بنا به سخنان مدیر عامل کمپانی مزدا آقای ماسامیچی کوگای (Masamichi Kogai) این خودرو در شهر هیروشیما مونتاژ خواهد شد . 3 پیشرانه برای سی ایکس 3 خوش اندام پیشنهاد شده که دو تا بنزینی و یکی از نوع دیزل می باشد.
پیشرانه مورد بحث از آرایش خطی بهره می برد که حجمی معادل 2000 سی سی دارد . همچنین این پیشرانه قادر به تولید 128 اسب بخار نیرو در دور 6000 دور در دقیقه می باشد که این توان از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک یا دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

مزدا 3 Mazda 3
بالاخره خودروساز ژاپنی مزدا به مناسبت 10 ساله شدن مزدا 3، از مدل 2014 آن رونمایی کرد. همان طور که انتظارش را داشتیم، مزدا3 جدید از زبان طراحی کودو مزدا بهره می برد که ظاهرش را بکلی تغییر داده است، ظاهر مزدا3 جدید بهتر و جذاب تر از قبل شده است، شاید این گونه از طراحی را قبلا در مزدا6 جدید دیده باشید.
ضریب درگ این خودروی تازه وارد به 0.27 رسیده است. داخل این خودرو هم کلا تغییر کرده است و هم اکنون با کابینی زیبا اما کم اصالت تر طرف هستیم. دریچه های کولر، کنسول وسط، داشبورد، کنترل کننده ها و صفحه نمایش همگی عوض شده اند.
پیشرانه 2 لیتری این خودرو می تواند در دور موتور 6000 و 4000 به ترتیب 155 اسب بخار توان و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور ظرف 8.1 ثانیه مزدا3 را از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. نهایت سرعت این خودرو با این موتور 210 کیلومتر است. لازم به ذکر است این موتور از سیستم I-ELOOP (بازیابی انرژی) هم استفاده می کند.

مزدا سی ایکس – 5 Mazda CX-5
بالاخره مزدا قبول کرد توان رقابت با خودروسازانی چون تویوتا و مرسدس‌بنز در ارائه و ساخت خودروهای « هیبریدی » و « فول الکتریکی » را ندارد! ولیکن این نگرش به معنای دست‌کشیدن مزدا از سایر بازارهای جهانی نیست.
مزدا با این تفکر به راه دیگری رفت: ارتقای تکنولوژیکی پیشرانه‌های جدید. بعد از جان‌گرفتن و به قولی « پخته‌شدن » این نوع تفکر و همچنین توجه طراحان به این ارتقا ، به مرور ایده‌ایی جدید در ذهن مهندسین مزدا شکل گرفت که تنها در یک کلمه خلاصه شد: SkyActive کراس‌اور کاملا جدید CX-5 که حدود دوماه پیش اولین رندرهای آن منتشر شده بود، نخستین خودروی تولیدی مزداست که از تکنولوژی « اسکای‌اکتیو » بهره می‌برد. هم‌اکنون برای این خودرو سه تیپ مخلتف موجود است
۱) پیشرانه‌ای به حجم ۲ لیتر؛ با 155 اسب‌بخار قدرت ؛ دیفرانسیل جلو ؛ گیربکس شش سرعته دستی ؛ رینگ‌های ۱۷ اینچی.
۲) پیشرانه‌ای دیزلی به حجم ۲ لیتر ؛ با ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور ؛ همه چرخ‌های متحرک ؛ گیربکس شش سرعته اتومات ؛ رینگ‌های ۱۹ اینچی ( این مدل انحصارا برای بازار روسیه درنظر گرفته شده)
۳) پیشرانه‌ای توربو دیزلی به حجم ۲.۲ لیتر ؛ با ۱۷۳ اسب‌بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن‌متر گشتاور ؛ همه چرخ‌های متحرک ؛ گیربکس دستی و اتومات ؛ رینگ‌های ۱۹ اینچی.

مزدا 6 Mazda 6
در نمایشگاه خودرو مسکو سال 2012 کمپانی مزدا (MAZDA) سومین نسل از محصول خانوادگی بزرگ (Large Familycar) خود را در معرض دید علاقه مندان صنعت خودرو قرار داد . مزدا – 6 (Mazda 6) در هیرو شیما مونتاژ و در ژاپن با نام آتنزا (Mazda Atenza) عرضه می گردد.
طراحی مزدا – 6 (Mazda 6 ) جدید به مراتب عضلانی تر و اسپورت تر شده ، جلو پنجره بزرگتر ، چراغها کشیده تر ، گلگیر ها بر آمده تر هستند. با این وجود در نمای داخلی خودرو کمی ساده تر و دور از هیجان طراحی شده که این تفاوت در طراحی داخلی و خارجی جای سوال دارد.
یکی از پیشرانه های استاندارد مزدا – 6 (Mazda 6) موتوری است 4 سیلندر با گنجایش 2.0 لیتر و توان 145 اسب بخار ps که این نیرو توسط یک جعبه 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو (FF Layout) منتقل می شود. از رقبای مزدا – 6 (Mazda 6) جدید می توان به آئودی ای – 4 (Audi A4) ، فولکس واگن – پاسات (VW Passat) و تویوتا – آونسیس (toyota Avensis) اشاره کرد.

مزدا 2 Mazda 2
مزدا – 2 (Mazda 2) خودرویی است شهری کوچک (Subcompact) که در گروه خودروهای بدون صندوق (Hatchback) قرار دارد . نسل سوم این خودرو در سال 2007 به نمایش گذاشته شد که با ظاهری مدرنتر و استفاده از خطوطی نرمتر نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب نمود.
از مهمترین رقبای مزدا – 2 (Mazda 2) می توان به سیتروئن – سی 3 (Citroen C3) ، پژو – 206 (Peugeot 206) و هوندا – جاز (Honda Jazz) اشاره کرد. یکی از پیشرانه های قابل سفارش در مزدا – 2 (Mazda 2) چهار سیلندر بوده به حجم 1.3 لیتر که قادر به تولید 80 اسب بخار نیرو می باشد .

مزدا سی ایکس – 7 Mazda CX/7
مزدا سی ایکس – 7 (Mazda CX-7) از تولیدات شاسی بلند (SUV) کمپانی مزدا است که در سال 2006 وارد بازار شد . از رقبای اصلی سی ایکس – 7 می توان به اینفینیتی اف ایکس 45 (Infiniti FX45) اشاره کرد . این خودرو از دینامیک اسپرت در رانندگی برخوردار می باشد و نحوه انتقال نیرو در آن به چرخهای جلو است.
یکی از پیشرانه های این خودرو موتوری است 4 سیلندر به حجم 2.3 لیتر حجم داشته و توسط پرخوران (Turbocharger) و سیستم خنک کننده (Intercooler) می تواند حداکثر 245 اسب بخار نیرو تولید نماید.

مزدا بی3000 Mazda B3000
مزدا – بی 3000 (Mazda B3000) در گروه وانت‌ها (Pick up) قرار میگیرد. در سه نوع بدنه تک کابین، تک کابین ویژه و دوکابین تولید میشود و از موتوری 6 سیلندر (V) وی شکل به حجم 3 لیتر استفاده کرده که توانایی تولید 148 اسب بخار را دارد. انتقال نیرو در آن به هر چهار چرخ میباشد.

مزدا آر ایکس 8Mazda RX 8
مزدا آر ایکس-8 (Mazda RX-8) خودرویی اسپرت است که می توان گفت از چندین جهت سنت شکنی کرده است. در طراحی خارجی طراحان با استفاده از دو در بزرگ به همراه دو در کوچکتر مدلی خاص را بوجود آوردند که جهت سهولت در سوار شدن سرنشینان عقب استفاده می شود.
در قسمت موتور نیز کمپانی مزدا از سری موتورهای چرخشی (Wankel) بهره گرفته است بطوری که با حجم 1.3 لیتر قادر به تولید 212 اسب بخار قدرت می باشد.

مزدا 6 Mazda 6
مزدا – 6 (Mazda 6) در گروه خودروهای چهاردر صندوقدار اسپرت (Sport Sedan) قرار دارد و از لحاظ سایز نیز در رده خودروهای متوسط جای میگیرد. انتقال نیرو در آن به چرخ‌های جلو میباشد و از موتوری 2.3 لیتری 4 سیلندر خطی به قدرت 160 اسب بخار استفاده میکند.
از جمله رقبای آن میتوان به هوندا آکورد(Honda Accord) و تویوتا کمری (Toyota Camry) اشاره کرد.

مزدا ام ایکس 5 Mazda MX-5
مزدا ام ایکس – 5 (Mazda MX-5) خودرویی است دونفره سقف تاشو (Roadster) که در کلاس خودروهای کوچک (Compact Sport) قرار دارد . طراحی خارجی آن کمی قدیمی به نظر می رسد و از خصوصیات ظاهری آن می توان به چراغهای کوچک جلو و عقب خودرو اشاره کرد . مزدا ام ایکس – 5 (Mazda MX-5) از رقبای اصلی هوندا – اس 2000 (Honda S2000) می باشد.
از موتوری 4 سیلندر خطی به حجم 2 لیتر استفاده کرده و قادر به تولید 170 اسب بخار قدرت نیز می باشد.انتقال نیرو در این خودرو به محور عقب می باشد.

مزدا 6 Mazda 6
نسل دوم مزدا – 6 (Mazda 6) در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2007 در معرض دید عموم قرار گرفت . مدل جدید از لحاظ ابعادی کمی بزرگتر و پهن تر و در پلت فرم سی دی 3 فورد (Ford CD3) و با سه نوع بدنه 4 در صندوق دار ، 5 در هچ بک (Hatchback) و استیشن واگن (Station wagon) تولید و عرضه می گردد.
از رقبای اصلی مزدا – 6 (Mazda 6) می توان به تویوتا – کمری (Toyota Camry) و هوندا – آکورد (Honada Accord) نسل جدید اشاره کرد . یکی از پیشرانه های قابل سفارش در خودرو موتوری است 4 سیلندر به حجم 2 لیتر که قادر به تولید 153 اسب بخار نیرو می باشد . انتقال نیرو در مزدا – 6 به چرخهای جلو می باشد.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]