شرکت خودرو سازی کادیلاک (به انگلیسی: Cadillac) یک نشان تجاری ساخت اتومبیلهای لوکس است که در تملک شرکت جنرال موتورز میباشد. اتومبیلهای کادیلاک به طور رسمی در بیش از ۵۰ کشور دنیا فروخته میشوند و عمده فروش آن نیز در ایالات متحده و کانادا میباشد. در سال ۲۰۱۰ فروش کادیلاک شاهد رشدی ۳۵٪ نسبت به سال قبل از آن بود و تعداد کل اتوموبیلهای تولید شده کادیلاک در آن سال به ۱۴۶٬۹۲۵ دستگاه رسید.
بعد از ایالات متحده آمریکا، چین دومین بازار بزرگ فروش خودروهای کادیلاک است. در میانه قرن بیستم نام کادیلاک در محدوده ایالات متحده به نامی مترادف با کیفیت بالا تبدیل شد. عبارتهایی نظیر کادیلاک ساعتها اشاره به برند رولکس دارد. شعار فعلی کادیلاک این است: زندگی، آزادی و کار. این شعار به حقوقی اشاره دارد که در بیانیه استقلال ایالات متحده شرح داده شدهاست.
این کمپانی هماکنون تحت مالکیت جنرال موتورز است. هنری ام. لیلند اسلحه ساز سابق، و مهندس کمپانیهای فورد و اولدز موبیل، در سال ۱۹۰۲ شرکت «کادیلاک» را به افتخار بنیانگذار شهر دیترویت (قطب خودروسازی کشور آمریکا) «آنتونی لامت کادیلاک» بنیان نهاد. با اختصاص قیمتها برای تولید دستی و استفاده از قطعات استاندارد، لیلند «کادیلاک»۳۰ چهار سیلندر را در ۱۹۰۹ ساخت که کمپانی او را چنان موفق کرد که چندی بعد توسط GM خریداری شد.
در ۱۹۱۵ موتورهای قدرتمند، بیصدا، و قابل اطمینان هشت سیلندر کادیلاک، استانداردِ اتومبیلهای بزرگ فوق لوکس را بدست آورد. چند دهه بعد موتورهای گرانقیمت V12 و V16 معرفی شد اما طی سالهایی که بحران اقتصادی بهوجود آمده بود فروش ناچیزی داشت. البته مدلهای V8 همچنان به عنوان خودرویی عامه پسند در بازار باقی ماندند. با وجود برخی دورههای تغییر و بیثباتی در مشی کادیلاک، نمونههای اصلاحشده و ابتکارات تکنیکی و فنی، اعتبار و محبوبیت کادیلاک به عنوان یک مارک لوکس سفارشی را در طول سالها تا به اکنون حفظ کردهاند.
اولین استارت برقی، اولین چراغ روشنایی استاندارد، اولین اتومبیل هشت سیلندر (V) شکل جهان و اولین مونتاژ استاندارد اتومبیل در دنیا که در لندن صورت گرفت، تنها گوشهای از افتخارات بیشمار کادیلاک محسوب میگردد.کادیلاک به تعریف مهندسی پیشرفته، تجمل و سبک در آغاز صنعت خودروسازی کمک کرد و خودروهای کادیلاک به عنوان خوش ساختترین خودروهای جهان شناخته شدند. تولید دقیق برای قابلیت تعویض پذیری قطعات به صورت واقعی، یکی از اولینهای صنعت در سال ۱۹۰۸ میلادی بود.
کادیلاک اولین تولیدکنندهای بود که اتومبیلهایی با اتاق کاملاً بسته تولید کرد (سال ۱۹۱۰ میلادی)در سال ۱۹۱۲ میلادی کادیلاک اولین تولیدکنندهای بود که سیستم الکتریکی شامل راهاندازی، روشنایی و استارت را به خدمت گرفت.در سال ۱۹۱۵ میلادی آنها اولین خودروسازی بودند که خنک سازی موتور را به کمک ابزارهای دماسنجی انجام دادند و در سال ۱۹۲۲ میلادی اولینی بودند که کنترل حرارتی کاربراتور موتور را معرفی کردند.کادیلاک همچنین اولین خودروسازی بود که موتورهای هشت سیلندر بالانس را ساخت(۱۹۲۳ میلادی).
در سال ۱۹۱۲ میلادی کادیلاک اولین خودروسازی بود که سیستم راهاندازی الکتریکی (استارت) را به صورت استاندارد ارایه میکرد. این سیستم توسط چارلز کترینگ توسعه داده شد و به عنوان ابزار راحتی برای بانوان راننده به بازار عرضه شد.در سال ۱۹۱۰ کادیلاک اولین کمپانی بود که موفق به تولید اتومبیلی شد که اتاقک آن کاملاً متصل به شاسیاش بود.در سال ۱۹۲۷ کادیلاک نخستین شرکت در جهان شد که طراحان صنعتی اش را به طراحی بدنه خودرو تشویق کرد.
در سال ۱۹۲۸ کادیلاک نخستین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخ دنده را تولید کرد که تحول عظیمی در صنعت خودرو به حساب میآمد.کادیلاک نخستین شرکتی بود که اتومبیلی با سقف تمام فلزی تولید کرد که بسیار امنتر و بیصداتر از سایر سقفهای آن زمان که از چوب و چرم ساخته میشد بود.در سال ۱۹۴۱ کادیلاک نخستین خودروی لوکس جهان با دندهٔ اتوماتیک را تولید کرد.در بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ کادیلاک با سرمایهگذاری که کرد توانست نخستین موتور ۱۶سیلندر جهان را طراحی کند، همچنین در بین همین سالها کادیلاک اولین موتور ۱۲سیلندر جهان را نیز تولید کرده بود.
از دیگر ابداعاتی که که کادیلاک وارد صنعت اتومبیل سازی جهان کرد سیستم تهویهٔ هوای داخل اتومبیل بود، این سیستم که به صورت خودکار قادر بود خود را با شرایط محیط وفق دهد در سال ۱۹۶۴ بر روی اتومبیلهای کادیلاک به کار گرفته شد.اتومبیلهایی که کادیلاک در سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ تولید کرد نخستین اتومبیلهای جهان بودند که در آنها برای ایمنی سرنشینان از کیسه هوا استفاده شده بود.در سال ۱۹۳۴ کادیلاک انقلاب بزرگی را در خط تولید اتومبیل ایجاد کرده بود، در این سال مخترعی به نام هنری اف. فیلیپس دستگاهی را به بازار عرضه کرد که به صورت خودکار میتوانست پیچ و مهرهها را محکم نماید. کادیلاک اولین خودرو ساز جهان بود که از تکنولوژی فیلیپس استفاده کرد.
مدلهای کنونی (کانادا و آمریکا)
سابق
- کادیلاک دیتیاس
- کادیلاک استیاس
- کادیلاک دویل
- کادیلاک سویل
- کادیلاک الدورادو
کنونی
- کادیلاک سیتیاس مونتاژ در میشیگان در آمریکا و کالینینگراد در روسیه
- کادیلاک اسکالید مونتاژ در آرلینگتون، تگزاس و کالینینگراد در روسیه
- کادیلاک اسآرایکس مونتاژ در کواویلا در مکزیک و کالینینگراد در روسیه
- کادیلاک ای تی اس مونتاژ در میشیگان
- کادیلاک اکستیاس مونتاژ در اوشاوا در کانادا و شانگهای در چین
- کادیلاک ای ال آر مونتاژ میشیگان
بررسی کادیلاک CTS-V مدل ۲۰۱۶
کادیلاک سرانجام CTS-V جدیدش را برای رقابت در کلاس سوپر سدان به بازار فرستاد، خودرویی که پیش از این اطلاعات فنی و مشخصات آن منتشر شده بود اما اکنون فرصتی برای اولین تجربه رانندگی با این کوروت ۴ درب آن هم در پیست مسابقه بهدستآمده است.Road America نام یکی از محبوبترین پیستهای اتومبیلرانی در کشور امریکاست. این پیست دارای ۶٫۴ کیلومتر طول و ۱۴ پیچ میباشد که تنها خودروهای سریع میتوانند در آن به سرعتی بالای ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند، بنابراین برای به چالش کشیدن تواناییهای CTS-V جدید به نظر مکان مناسبی میآید.
در زیر کاپوت فیبر کربنی این خودرو پیشرانهٔ ۸ سیلندر و سوپرشارژر دار LT4 به حجم ۶٫۲ لیتر قرار گرفته که آن را از سوپر خودرویی به نام کوروت Z06 به عاریت گرفته است. البته این پیشرانه برای انجام وظیفه در کادیلاک تغییرات بسیار مختصری به خود دیده است. نخستین تغییر مربوط به تغییر سیستم روانکاری یا روغنکاری از گونه کارتر خشک در کوروت به حالت کارتر تر در کادیلاک است و تغییر دیگر در مورد سیستم تنفس این پیشرانه است بهعلاوه اینکه سیستم اگزوز هم اندکی حالت شهری به خود گرفته.
این تغییرات باعث کاهش ۱۰ اسببخاری قدرت نسبت به کوروت شده بهطوریکه این پیشرانه در این خودرو ۶۴۰ اسببخار قدرت تولید میکند. این قدرت از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعته خودکار و با قابلیت تعویض دنده توسط اهرمهای پشت فرمان به یک دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی (که در هر لحظه تعیین میکند که چه میزان از گشتاور ۸۵۵ نیوتنمتری پیشرانه به هر کدام از چرخهای عقب تخصیص داده شود) منتقل میشود.
استفاده از سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ (AWD) راهی بدیهی برای مهار این قدرت زیاد است ولی کادیلاک استدلال میکند که این کار ۱۰۰ کیلوگرم دیگر به وزن خودرو افزوده و مهمتر از آن این است که این بار به قسمت جلو خودرو اضافه میشود و تقسیم وزن آن را از حالت متعادل ۵۰/۵۰ خارج میکند. علاوه بر تمام اینها واکنش فرمان نیز تحت تأثیر قرار میگیرد.
این خودرو همچنین از سامانهٔ تراکشن کنترلی موسوم به PTM بهره میبرد که دقیقاً مشابه آن چیزی است که در کوروت Z06 وجود دارد. این سامانه قابلیت تنظیم در ۵ حالت مختلف از حالت PTM1 برای شرایط لغزنده و با بیشترین اعمال کنترل تا حالت PTM5 که حالتی است برای پیست مسابقه و کمترین دخالت در کنترل خودرو را دارا است.کادیلاک شتاب ۰ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت این خودرو را ۳٫۷ ثانیه و زمان طی ۴۰۰ متر را ۱۱٫۶ ثانیه با ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت سرعت اعلام کرده است. همچنین حداکثر سرعت خیرهکنندهٔ این خودرو با وجود محدودیت آئرودینامیکی بیش از ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت است.
این آمار در تستی که از خودرو به عمل آوردیم ۳٫۸ ثانیه برای شتاب ۰ تا ۹۷ کیلومتر و ۱۱٫۹ ثانیه با سرعت ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت در شتاب ۴۰۰ متر به دست آمد که دلیل آن مشخصاً میتواند به اکتان بنزین مربوط شود. عدد اکتان بنزین مورد استفاده در تست ۹۱ بود ولی کادیلاک در میشیگان از بنزین با اکتان ۹۳ استفاده میکند.اما وضعیت این خودرو از نظر چابکی و چسبندگی چگونه است؟ این خودرو میتواند شتاب جانبی تحسینبرانگیزی برابر ۱٫۰۱ g را تحمل کند تا عنوان سلطان خودروهای اسپرت را از آن خود کند. البته این سدان ۱۸۶۳ کیلوگرمی این کار را با وقار و دقت بینظیری انجام میدهد.
در تست مسیری به شکل ۸ انگلیسی (Figure-8) نسل جدید CTS-V زمانی معادل ۲۴٫۲ ثانیه کسب کرد که با آخرین مدل پورشه موتور وسط کیمن S برابری میکند، اما مهمتر از آن این است که این مسیر را ۰٫۱ ثانیه سریعتر از M5 کامپتیشن پکیج و خودروی AWD مرسدس E63 S AMG طی میکند.توقف از سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت بدون هیچ ایرادی تنها در ۳۰ متر انجام میپذیرد ضمن اینکه این توانایی در صورت تکرار چندبارهٔ عمل ترمز گیری از دست نرفته و همچنان جلبتوجه میکند.سیستم تعلیق CTS-V جدید از نوع مکفرسون در جلو و چند اتصالی در عقب است که این مجموعه با آخرین نوع کمکفنرهای مغناطیسی با سریعترین واکنش همراهی میشود.
این خودرو از ضربهگیرهای تطبیقپذیر با مسیر در قالب سیستم کنترل سواری مغناطیسی با ۳ حالت مختلف برای کسب حداکثر کارایی بهره میبرد. این سیستم با اسکن کردن سطح مسیر و سنجش میزان پستیوبلندی آن، عملکرد کمکفنرها را مطابق با کیفیت سطح مسیر تنظیم میکند.اما وظیفه توقف این هیولای کادیلاک مستقیماً بر عهدهٔ دیسکهای ترمز غولپیکر این خودرو است که کالیپرهای برمبوی آن در جلو دارای ۶ پیستون و در عقب ۴ پیستون میباشد.
شاید این دیسکها از نوع کربن سرامیکی که بامو برای اضافه کردن آن به M5 از شما ۸۱۰۰ دلار پول بیشتر طلب میکند نباشند ولی به نظر هیچ ایرادی ندارند چونکه بسیار نیرومند هستند و حتی پس از پشت سر گذاشتن یک روز پر کار و سنگین در پیست هیچ نشانهای از ضعف و کاستی در خود نشان ندادند. البته در این میان نباید نقش لاستیکهای فوقالعاده آن که از نوع میشلن پایلوت سوپر اسپرت است را از یاد برد.لاستیکهایی که مشابه آن را در خودروهای سوپر اسپرت میتوانید بیابید و اندازه آنها ۲۶۵/۳۵-۱۹ در جلو و ۲۹۵/۳۰-۱۹ در عقب است.
ویژگی جذاب دیگری که در این خودرو جلبتوجه میکند صدای پرطنین پیشرانه و سیستم اگزوز با سوپاپهای فعال خودروست. این سوپاپها بسته به حالت رانندگی انتخاب شده مسیر خروج دود را تغییر میدهند بهطوریکه در حالت رانندگی تور (Tour mode) کاملاً بسته میشوند ولی در حالتهای رانندگی Sport و Track برای دستیابی به حداکثر عملکرد کاملاً باز شده و صدای جذابتر و گیرایی را تولید میکنند.اما نوآوری دیگری که تحت عنوان یک آپشن ۱۳۰۰ دلاری در CTS-V جدید در دسترس خریداران قرار میگیرد ویژگی الکترونیکی است به نام PDR یا ثبت اطلاعات عملکرد. کادیلاک با ترکیب کردن سامانههای فیلمبرداری و تلهمتری (فاصلهسنجی) امکان ثبت اطلاعات عملکرد خودرو را در پیست و خارج از پیست با استفاده از دوربینی HD که پشت آینه وسط قرار گرفته به اضافه یک فاصلهسنج فراهم کرده است. این اطلاعات بر روی یک حافظه SD ذخیره میشود که میتوان بعداً به بازبینی رانندگی و عملکرد خود پرداخت و یا آن را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت.
تا اینجا فقط به بررسی فنی و عملکرد خودرو پرداخته شد اما اگر فکر کنید که CTS-V صرفاً خودرویی است برای مسابقه و سرعت باید بگوییم که برخلاف نظر شما کادیلاک تمامی ویژگیهای یک خودروی لوکس را در این خودرو بهدرستی ایجاد کرده است.درواقع برگ برندهٔ کادیلاک برای به رخ کشیدن CTS-V، گذشته از قدرت فوقالعادهٔ آن شخصیت دوگانهٔ این خودرو است.
بهگونهای که با فشار سادهٔ یک دکمه میتوانید آن روی شخصیتی کادیلاک را نیز ببینید.کافی است حالت رانندگی را بر روی تور (Tour) تنظیم کنید و به کروز در بزرگراه یا گردش در حومه شهر بپردازید، در این حالت ممکن است شما این خودرو را با یک CTS معمولی اشتباه بگیرید خصوصاً اینکه این خودرو میتواند در طی یک رانندگی اقتصادی نیمی از سیلندرهای خود را غیر فعال کند و تبدیل به یک خودروی چهار سیلندر شود.
با این تفاسیر کادیلاک مصرف این خودرو را ۱۶٫۸ لیتر در مسیرهای شهری و ۱۱٫۲ در بزرگراه اعلام کرده است.
یقیناً همه سطح بالایی از لوکس بودن را از این خودرو انتظار دارند و خوشبختانه تمام ویژگیها و امکانات مطلوب CTS معمولی در این نسخه هم یافت میشوند که به معنی اینترنت ۴G LTE به همراه وای فای، شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند، سامانهٔ پارک خودکار، دوربینهای دید اطراف (راهکار خوبی است برای جلوگیری از مالیدن و خراشیده شدن تریم فیبر کربن بدنه)، تریم فیبر کربن واقعی و آلومینیوم برای داخل کابین و لیست کاملی از سیستمهای ایمنی فعال مانند سیستم کمکی حفظ خودرو در خط جاده (lane keep assist). صندلیهای چرمی استاندارد این خودرو قابلیت تنظیم در ۲۰ جهت را دارا هستند.
اگرچه با پرداخت ۲۳۰۰ دلار شما صندلیهای اسپرت ریکارو را دریافت میکنید که در ۱۸ جهت قابل تنظیم هستند و در ضمن اندکی تنگتر از حد معمول به نظر میرسند که اگر شما هم به لغزیدن حتی در صندلیهای اسپرت علاقهای ندارید این آپشن نظر شما را کاملاً برآورده میکند.مانند سایر کادیلاکهای مدل ۲۰۱۶ عملکرد سامانه CUE نیز در این خودرو بهبود یافته و با یک چیپست جدید سرعت پردازشگر بالا رفته و گرافیک قویتری نیز فراهم آمده است. کادیلاک با به بازار فرستادن نسل سوم CTS-V رقیبی بسیار قدر را راهی میدان کرده است که شاید تنها با در نظر گرفتن قدرت، اینگونه به نظر برسد که باید آن را با چارجر هلکت مقایسه کرد، یعنی خودرویی که ۷۰۷ اسببخار را با قیمتی کمتر در اختیار شما میگذارد.
هلکت میخواهد که شما را در سریعترین زمان ممکن به پیچ پیش رو برساند و CTS-V به شما کمک میکند که آن پیچ را هم سریع طی کنید. دوج در توانایی ترمزگیری و فرمانپذیری در مصاف با کادیلاک کم میآورد. واقعیت این است که با توجه به شاخصههای لوکس بودن، امکانات و ارزش برند نمیتوان این دو خودرو را در یک لیگ قرار داد.رقبای مستقیم CTS-V، بامو M5 و البته مرسدس بنز E63 S AMG هستند.
در مقام مقایسه باید گفت که کادیلاک ۸۰ اسببخار از M5 و ۶۳ اسببخار از E63 S قویتر است همچنین نسبت به M5 176 نیوتنمتر و نسبت به E63 S 54 نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید میکند و اتفاقاً از هر دو سدان آلمانی سبکتر است.در کنار اینها برای خرید این خودرو پول کمتری از حسابتان برداشت خواهد شد. قیمت CTS-V از ۸۳۹۹۵ دلار شروع میشود و اگر شما پکیج فیبر کربن که ظاهر فوقالعادهای به خودرو میبخشد را نیز سفارش دهید ۵۵۰۰ دلار دیگر باید بپردازید.
در مقابل بامو برای M5 از شما حداقل ۹۳۶۰۰ دلار میگیرد و مرسدس هم ۱۰۱۷۰۰ دلار برای E63 S AMG میخواهد.در نهایت این سؤال پیش میآید که آیا سرانجام کادیلاک خودرویی ساخته که با نسبت صحیحی از ظرافت و قدرت خودروهای آلمانی را از میدان به در کند؟ باید گفت درست همانند کوروت Z06 (که قلب خود را برای دستیابی به این هدف به کادیلاک بخشیده) CTS-V جدید دارای عملکردی عالی، راحتی غیرقابلانکار و قیمتی است که از هر چیزی در کلاس خودش ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار ارزانتر است.
کادیلاک اسکالاد
اتومبیل کادیلاک مدل اسکالاد (Escalade)، با عظمت و ابعاد بزرگ ظاهریش تبدیل به یک نماد تجمل آمریکایی شده است؛ سمبلی از برترینها، با رنگ کرومی چشمگیر، و کارایی بسیار بالا در حمل و نقل. با یک سواری مختصر در یکی از این اتومبیلها به راحتی به دلیل این امر پی میبرید؛ اتومبیل کادیلاک اسکالاد (Escalade) به نحو شگفت آوری سریع بوده، سرعت واکنش بسیاری بالایی دارد، و در عین حال از غنی ترین و مطلوبترین امکانات داخلی، برای یک خودروی کاری برخوردار است.
در حال حاظر (2013) کادیلاک اسکالاد (Escalade) همچنان در چندین نسخه، با سه نوع طراحی مختلف بدنه، و دو نوع سیستم انتقال قدرت استاندارد و هیبرید (ترکیبی) عرضه میشود. امکان طول مضاعف (ESV) به معنی 21 اینچ طولانی تر شدن اتومبیل و توانایی جا دادن هشت نفر سرنشین بالغ است، و مدل EXT نیز به عنوان وانت کادیلاک اسکالاد (Escalade) ، در واقع یک نسخه ی بسیار مجلل از شورلت Avalanche است.مدل های هیبرید (ترکیبی) کادیلاک اسکالاد (Escalade) با فاصله ی محور جلو تا عقب کوتاه عرضه شدهاند، و تشابهات زیادی با جی ام سی Yukon هیبرید، و خودروهای اسپرت شورلت Tahoe هیبرید دارند.
با این وجود، مشکل عدم مصرف بهینه ی سوخت تا حد زیادی برطرف شده است، به طوری که به لطف سیستم انتقال قدرت قوی و دارای عکسالعمل بالا، و تنظیم شاسی که تا حدی به شکل اسپورت انجام شده است، میزان مصرف سوخت (با استاندارد EPA) این خودروها به 11.75 لیتر در هر صد کیلومتر در داخل شهر، و 10.20 لیتر در هر صد کیلومتر در جاده رسیده است. شما میتوانید این نکته را که کادیلاک اسکالاد (Escalade) یکی از بزرگترین و سنگینترین خودروهای اسپرت لوکس بوده و دارای شباهتهایی به کامیون است را، تقریبا فراموش کنید. کادیلاک اسکالاد (Escalade) با داشتن یک موتور بزرگ (و پر مصرف) 6.2 لیتری V8 با قدرت 403 اسب بخار، و 417 پوند بر فوت گشتاور، بسیار سریع است، و بنا به ادعای برخی منابع، با وجود اینکه وزن کلی این اتومبیل بالغ بر 2.73 تن است، تنها در 6.5 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت میرسد.
عامل کلیدی برای دست یافتن به این امر، تولید نیروی گشتاور بسیار زیاد در دور موتور پایین، و وجود جعبه دندهی اتوماتیک 6 سرعته است، که اغلب اوقات مانند یک همراه و همسفر خوب عمل میکند. در عین حال، موتور V8 بسیار پر سر و صدا بوده (که در اتومبیل های لوکس نا معمول است)، و دارای ویژگی های یک خودروی پر ابهت است.
با وجود چرخ بسیار بزرگ 22 اینچی که در بسیاری از از نسخه های کادیلاک اسکالاد (Escalade) عرضه میشود، مهندسین بخش شاسی موفق شده اند تا به شکل شگفت آوری، به لطف کنترل مغناطیسی رانش که روی بیشتر سری های اسکالاد (Escalade) عرضه میشود و به شدت هم مورد توصیه است، به این اتومبیل اسپرت عظیم الجثه یک حالت رانندگی با سرعت واکانش بالا ببخشند. کادیلاک اسکالاد (Escalade) 2013 از بیرون عظیم الجثه و با ابهت است، ولی در داخل نیز کم و کسری ندارد، و فضایی جادار، راحت، و همچنین لوکس و و باشکوه را ارئه میدهد، که به شکل معقولی بی سر و صدا نیز هست.
فقط توجه داشته باشید که اگر خواهان چندکاره بودن خودرو به منظور حمل بار، و تاشو بودن صندلی ها (به منظور ایجاد فضا) هستید، احتمالا این اتومبیل انتخاب مناسبی برای شما نیست. طرح بدنه ی چهارچوب دار کادیلاک اسکالاد (Escalade) به مدل سال 2007 آن باز میگردد، و از آن زمان تا کنون دچار تحولات ساختاری عمده ای نشده است. جنرال موتورز در این مورد از ابتدا سنگ بنای کار را درست گذاشته است؛ حتی با وجود قوانین فدارل ایمنی در تصادفات امروزی که سختگیرانه تر شدهاند، اسکالاد (Escalade) در تمامی آزمایشات تصادفات قسمت جلو و طرفین در رده ی پنج ستاره ها جای میگیرد.
تمامی مدل های کادیلاک اسکالاد (Escalade) سرشار از ویژگی های لوکس هستند؛ این صرفا سلیقه ی شما است که آن را چه مقدار انحصاری و خاص بخواهید، و مایل باشید تا چه سقفی بابت آن بپردازید. مدل پایهی Escalade و Escalade ESV برای مدیران و افراد سرشناسی که طالب اتومبیلی عالی هستند، مناسب است، و طراحی داخلی این اتومبیل نیز قابل ارتقا تا حد امکاناتی برابر لیموزین است، که میتوان این تغییرات را هم برای منظور های کاری و هم برای تفریحات انجام داد.
اگر تمامی ویژگی های تکنولوژیکی به علاوهی ظاهر بی نظیر و در سطح عالی را میخواهید، باید نسخه ی پلاتینیوم را انتخاب کنید؛ این مدل شامل رینگ های 22 اینچی کرومی، روکش صندلی چرمی مخصوص Tehama، جا لیوانی های گرمکن و سردکن، چراغ پیشانی های LED، پانل ابزار آراسته شده با چرم، و بسیاری قابلیت های ارتقا ظاهری و زینتی میشود. سایر مشخصاتی که جا دارد به طور جداگانه به آنها اشاره شود، عبارتند از سیستم ناوبری صفحه لمسی هشت اینچی با قابلیت دریافت همزمان اطلاعات ترافیکی، سیستم صوتی دیجیتال 5.1 و دارای صدای فراگیر Bose، صندلی های جلوی دارای خنک کننده، و تخته رکاب های با قابلیت باز شدن اتوماتیک.
کادیلاک ATS
اولین چیزی که در مورد یک کادیلاک ATS-V جلبتوجه میکند، مهندسی به کار رفته در شاسی آن است که در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در این خودرو سیستم فرمان، ترمزها، تعلیق و تایرها هارمونی عجیبی با یکدیگر دارند و هیچگونه عدم هماهنگی در هنگام حرکت ATS-V در جاده احساس نمیشود. تنظیمات هر یک از ابزارها بسیار کامل و متعادل انجام شده است. این خودرو که در میشیگان مهندسی و ساخته شده است، چابکی بسیار خوبی دارد، به راحتی میتوان با آن شتاب گرفت و رانندگی با آن بهمراتب هیجانانگیزتر از مدلهایی مانند بامو M3 و مرسدس-ایامجی C63 است. به نظر میرسد که مهندسی شاسی آلمانی رقیب خود را پیدا کرده است.
تعادل شاسی و لذت رانندگی که ایجاد میکند، غیرقابلانکار است. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا میکند که بخواهید از یک مسیر کوهستانی عبور کنید، به یک پیست اتومبیلرانی سر بزنید و یا یک بزرگراه یکنواخت را با محدودیت سرعت طی کنید. با وجود این سطح رضایت از عملکرد شاسی، وقتی در یک مسیر شلوغ و خستهکننده قرار میگیرید، ناهماهنگیهای موجود در کابین کادیلاک ممکن است شما را تحت تأثیر قرار دهد. ترکیبی ناهمگون از مواد، بافتها و پرداخت سطوح، تمام ویژگیهای یک فضای خستهکننده را در خود دارد. البته آپشن صندلیهای ریکارو به ارزش ۲۳۰۰ دلار تکیهگاه و ظاهر بسیار خوبی دارند.
ولی بهتر است با این صندلیها با ملایمت رفتار کنید، چراکه اگر بیش از حد بخواهید آنها را تست کنید، ممکن است چرم آنها برداشته شود! پکیج «عملکرد در پیست» به ارزش ۶۱۹۵ دلار از دیگر آپشنهایی است که در خودروی تستشده مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین توصیه میشود که حتماً از پوشش چرم جیر برای غربیلک فرمان با هزینه اضافی ۳۰۰ دلار استفاده کنید؛ در غیر این صورت یک پوشش چرمی خواهید داشت که کیفیتش در حد وینیل است. در پشت غربیلک فرمان، عقربههایی به کار برده شده که بیشتر برای یک شورولت کروز مناسب هستند.
این در حالی است که لکسس در ۲۵ سال قبل نمونههایی بهتر از این استفاده کرده است. با این وجود، نمایشگر بزرگ اطلاعات مستطیلی شکل، تعادلی مناسبتر درزمینهٔ فرم و عملکرد دارد.البته این موضوع در مورد صفحهنمایش بزرگ لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی با عنوان CUE چندان صادق نیست. از طریق صفحه لمسی میتوان کارهای پیچیدهای را مانند مشخص کردن مقصد برای سیستم راهبری (بهصورت آپشن) انجام داد. ولی استفاده از این سیستم در سرعتهای بالا بسیار مشکل است و واکنش ضعیفی دارد.
چیزی که بیشتر میتواند شما را دچار دردسر کند، زمانی است که میخواهید کاری را بهصورت لحظهای انجام دهید؛ مثلاً بخواهید صدای سیستم صوتی را با لمس صفحه کم کنید، کانال رادیو را عوض کنید و یا از یک آهنگ موسیقی عبور کنید. کارهایی که معمولاً با یک لمس دست باید انجام شوند، درنهایت نیاز به دو، سه و یا چیزی بیشتر از یک لمس ساده خواهند داشت.در همین حال، از شنیدن شکایت سرنشینان عقب نیز ناگزیر خواهید بود؛ چراکه هم فضای پاهای کوچکی در اختیار دارند و هم به خاطر ورودی کوچک درها، ورود و خروجشان به داخل کابین ATS-V مشکل است.
همچنین در صندلی راننده، طراحی خودرو به شکلی منفی، دید از داخل کابین را تحت تأثیر قرار داده است. به نظر میرسد که کادیلاک در این قسمت از طراحی، اندکی زیبایی را به کاربردیبودن ترجیح داده است.این در حالی است که مرسدس C63 و بامو M3 به اندازه کادیلاک کارایی طراحی خود را به خطر نینداختهاند. در هر حال، آلمانیها کانسپتهای آماده برای حضور جاده نمیسازند و کادیلاک این کار را انجام میدهد. میتوان گفت که زیبایی ATS-V تحت تأثیر ناهماهنگیها و دردسرهایش قرار گرفته است.در مورد موتور ۴۶۴ اسببخاری دو توربوشارژر V-6 که در زیر کاپوت ATS-V خوابیده، هیچ نکته منفی عمدهای نمیتوان گفت.
این پیشرانه ATS-V شباهتهای زیادی به موتور ۴۲۰ اسببخاری موجود در CTS V اسپورت دارد، ولی در همین حال از توربینهای توربوشارژر سبکتر برخوردار است؛ موضوعی که باعث میشود سرعت واکنش آن بهبود یابد. تمام گشتاور ۶۰۳ نیوتنمتری موتور ۳/۶ لیتری در یک حالت پایدار و خطی در دسترس قرار میگیرد و رفتار موتور شبیه به یک موتور با حجم بالا و تنفس طبیعی است. ATS-V سدان همراه با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک خود، در مدت ۳/۹ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت میکند؛ زمانی که ۰/۳ ثانیه سریعتر از ATS-V کوپه با گیربکس دستی است.در مجموع باید گفت که مهندسان طراحی کادیلاک، باید زمان بیشتری را صرف توسعه این مدل کنند. شاید اگر اندکی ارتباطشان را با مهندسان شاسی کادیلاک بیشتر کنند، بهتر بتوانند تصمیمگیری کنند.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۷۴۲۴۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۶۱۴۶۰ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V-6، دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۳۵۶۴ سیسی.
- قدرت: ۴۶۴ اسببخار در ۵۸۵۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۶۰۳/۳۴ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۷۷۶ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۷۴ متر.
- عرض: ۱/۸۱۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۱۵ متر.
- وزن کلی: ۱۷۲۴ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۹ ثانیه.
- صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۸ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۲/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۹۶/۳۴ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ، آمار خودروساز): ۲۹۷/۷ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۹۳۹ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 02g.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۹/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.