لینکلن موتور کمپانی، (به انگلیسی: Lincoln) شرکت خودروسازی آمریکایی است، که تولیدکننده انواع مختلف خودروهای لوکس میباشد. این شرکت هماکنون از زیرمجموعههای شرکت خودروسازی فورد محسوب میشود.
در حال حاضر تولیدات شرکت لینکلن موتور، در ایالات متحده آمریکا عبارتست از: دو گونه خودروی سدان لینکلن امکیاس و لینکلن امکیزی، دو خودروی کراسآور لینکلن امکیتی و لینکلن امکیایکس و یک خودروی اسیووی مدل لینکلن ناویگیتور. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر دیربورن، میشیگان قرار دارد.
شرکت لینکلن موتور در سال ۱۹۱۷ توسط هنری ام. لیلند و پسرش ویلفرد لیلند در دیترویت، میشیگان تاسیس شد. لیلند بهدلیل علاقهای که به آبراهام لینکلن داشت، نام شرکتش را لینکلن موتور نهاد.شرکت خودروسازی لینکلن در سال ۱۹۲۲ در پی ورشکستگی و در ازای مبلغ ۸ میلیون دلار، به کمپانی فورد واگذار شد. این شرکت هماکنون متعلق به فورد میباشد. فورد عموماً خودروهای لوکس خود را با برند لینکلن به بازار عرضه مینماید.
مدلهای کنونی لینکلن :
لینکلن ناویگیتور
لینکلن تاون کار
لینکلن امکیتی
لینکلن امکیاس
لینکلن امکیایکس
لینکلن امکیزی
خودرویی که مورد استفاده بسیاری از سران و روسای جمهور جهان نیز قرار گرفت. داستان شکلگیری این خودرو اشرافی هم شنیدنی است. باید به سالها قبل یعنی سال 1938 بازگردیم. در آن دوران خودروهای کروکی کمکم داشتند در جامعه جا باز میکردند و رقیبان اروپایی از جمله مرسدسبنز نیز در حال پیشتازی در این بخش از بازار بود.
سران لینکلن در آن دوران تصمیم گرفتند خودرو لوکس و پرقدرت اما کروک یا به اصطلاح elegant convertible را بسازند. مدیریت پروژه خودرو جدید به ادسل فورد کارکشته سپرده شد.ادسل نیز تصمیم گرفت برای کاهش هزینهها و البته زمان طراحی، به سراغ پلتفرم Lincoln-Zephyr برود که خودش یک کوپه کانورتیبل بود و درون سینهاش پیشرانهای V12 داشت.
تیم طراحی ادسل فورد، در محفظه موتور، گلگیرها و چند بخش دیگر را اصلاح کرده و گسترش دادند تا در نهایت در سال 1939 (مدل 1940) اولین نمونهها با اقتباس از Zephyr و به عنوان نسلی از لینکلن کنتیننتال معرفی شدند.
نسل اول : کنتیننتال نسل اول تا سال 1948 روی خطوط تولید بود. البته در سالهای آغاز جنگ جهانی دوم که آمریکا هم در آن درگیر بود، تولید خودروهای سواری لوکس روند کندتری به خود گرفت و حتی باعث شد خطوط تولید بعضی از خودروها مثل کنتیننتال برای مدتی به حالت تعطیل درآید.
اما بعد از سالهای اواسط دهه 40، صنعت خودرو آمریکا دوباره خودش را بازیابی کرد و به این ترتیب کنتیننتال نیز جانی دوباره گرفت.جالب است بدانید که نمونههای اولیه تولید شده از سال 1939 تا اوایل 1941 نمونههای Hand Made از نظر ساخت بدنه بودند. به بیانی سادهتر بدنه این خودروها با همه آن قوسها و اشکال خاصشان، به وسیله دستان هنرمند کارگران لینکلن ساخته شدند! به همین دلیل مدلهای دستساز آن سالها امروز از نظر ارزش کلکسیونی جایگاه خاصی دارند. البته یکسال بعد پرسهای صنعتی جایگزین دستان کارگران خطوط تولید بدنه شدند. نسل اول فقط به صورت کوپه و کانورتیبل ساخته شد. قلب تپنده این نسل یک پیشرانه V12 به حجم 4.8 لیتر بود.
نسل دوم : در سال 1956 با پسوند Continental Mark II تولید شد. خودرویی که Bill Schmidt طراحی کرده بود، بدنهای کشیده داشت که در طراحی آن سعی شده بود از تورمهای نسل قبل کمتر استفاده شود. اینبار لینکلن به جای نصب پیشرانه 12 سیلندر روی شاسی کنتیننتال جدید ، از پیشرانه 8 سیلندری استفاده کرد که 6 لیتر حجم داشت.
در آن سالها لینکلن Mark II با قیمتی نزدیک به 10 هزار دلار عرضه شد و به همین دلیل در زمره گرانترین خودروهای آن سالها قرار گرفت. از طرفی اگر آپشنهای خاص و سفارشی را به لیست اضافه میکردید، قیمتش حتی از رولزرویس هم بیشتر میشد. کنتیننتال آنقدر گران بود که هر کسی توانایی خریدش را نداشت و به همین دلیل دایره مشتریانش بسیار محدود بودند. از جمله مشتریان معروف این خودرو باید به الیزابت تیلور، برادران وارنر( مالکین کمپانی فیلم سازی وارنر)، محمدرضا پهلوی و … اشاره کرد.
جالب است بدانید شرکت لینکلن حتی با فروش کنتیننتال به قیمت 10 هزار دلار باز هم ضرر میکرد و تولید این خودرو به این دلیل ادامه داشت که مدیران لینکلن و فورد ( لینکلن زیرمجموعه کمپانی فورد است) قصد داشتند به هر قیمتی رولزرویس و کادیلاک را از میدان به در کنند. تعداد آپشنهای این خودرو آنقدر زیاد بود که وزن این کوپه دو در حتی به بیش از 2300 کیلوگرم میرسید! این مدل فقط به مدت 2 سال ساخته و در سال 1968 با نسل سوم جایگزین شد.
نسل سوم : اما با شکل و شمایلی کاملا جدید وارد میدان شد. در نسل سوم مدل سدان، لیموزین،هارد تاپ و لاندو یا سقف نیمه هم تولید شد. نسل سوم به مدلهای Mark III معروف شدند و حتی آرمی با همین نام روی خودرو نصب شد. به دلیل شرایط رکود اقتصادی و ضررهای مکرر کمپانی فورد موتور، مدیران ارشد از بخش تولید خواستند رو به کاهش هزینهها بیاورند، به همین دلیل از سال 1985 به بعد بسیاری از مراحل ساخت کنتیننتال نه با دست که با ماشینآلات مکانیزه انجام شد.
البته تصور نکنید چون شرایط اقتصادی تغییر کرده بود، کنتیننتال با افت فروش روبهرو شد. بلکه برعکس حتی تقاضا برای این خودرو بیشتر هم شده بود! در این سال رادیو FM/AM نیز به لیست تجهیزات سفارشی اضافه شد. جالب آنکه خروجیهای سیستم تهویه مطبوع روی سقف قرار گرفتند و شیشه عقب زاویهای مخالف معمول داشت که به کمک بالابر حرکت هم میکرد! اگر قصد داشتید یک کنتیننتال در سال 1958 بخرید، ابتدا باید پارکینگ منزلتان را متر میکردید که مبادا برای کنتیننتال 5817 میلیمتری کوچک باشد! سایزغولآسای این خودرو باعث شده بود سرنشینان عقب بیش از 71 سانتیمتر برای زانوهایشان فضا داشته باشند و در جلو هم این فضا به حدود 73 سانتیمتر میرسید!
در سال 1959 کنتیننتال فیسلیفت شد تا اسباب افزایش محبوبیت این خودرو را فراهم کند. این مدل Lincoln Continental Mark IV نامیده شد. اما لینکلن به این هم قانع نشد و مدل 1960 را یک بار دیگر فیسلیفت کرد تا Lincoln Continental Mark V ساخته شود. در واقع مدل 1960 را باید محبوبترین لینکلن کنتیننتال نسل سوم نامید. در این سال شیشه جدا کننده کابین راننده از بخش عقب در مدل لیموزین بهصورت استاندارد وجود داشت. در سال 1960 میتوانستید یک کنتیننتال لیموزین را در صورتی که آپشنهای اختصاصی برایش سفارش نمیدادید، با پرداخت 10 هزار و 200 دلار خریداری کنید.
نسل چهارم : کنتیننتال در سال 1961 ساخته شد. این بار بسیاری از نقاط فنی با خودروهایی همچون فورد تاندربرد یکسان شده بود. از طرفی طراحی ظاهری خودرو هم بیشباهت به تاندربرد نبود. این خودرو توسط Elwood Engel طراحی شد که پیشتر در کرایسلر هم مشغول به کار بود. به دلیل استفاد لینکلن از پلتفرم فورد تاندربرد در کنتیننتال جدید، طول خودرو ناگزیر 380 میلیمتر کوتاه شد.
نسل پنجم : و اما سرانجام نسل پنجم، یعنی همان نسلی که به بهانه دیدار با یکی از نمایندگانش، داستان شکلگیری این خودرو اشرافی را مرور کردیم. در سال 1970 کنتیننتال نسل پنجم وارد نمایندگیهای فروش شد. این بار همه چیز تغییر کرده بود و حتی از پلتفرم فورد تاندربرد هم خبری نبود. هر چند خطوط بدنه هنوز هم کشیده بودند اما تیزتر و رادیکالیتر بهکارگیری شدند. این بار لینکلن پلتفرم Mercury Marquis و Ford LTD را دستمایه کار کرد.
پیشرانه 460 اینچ مکعبی که قبلا در لینکلن مورد استفاده قرار گرفت، این بار در مرکوری مرکویش هم نصب شد و به همین دلیل این خودرو به لینکلن مرد فقیر شهرت یافت!در این نسل میتوانستید کنتیننتال را به صورت Town Car هم سفارش دهید. در این صورت همه آپشنهای مدل لیموزین به جز چند آپشن خاص مثل چینش مبله کابین عقب، روی خودرو شما نصب میشد. کنتیننتال با سایز بزرگ و قدرت بالای پیشرانهاش، نیاز به ترمزهای قدرتمندی داشت. از این رو لینکلن ترمزهای دیسکی را در هر چهارچرخ این خودرو نصب کرد. بحران نفتی که از سال 1974 آغاز شده بود، دامن بسیاری از خودروسازان آمریکایی را گرفت. به همین دلیل کمپانیهایی که تا پیش از این موتورهای پرقدرت و حجم بالا میساختند، مجبور شدند فتیله مصرف سوخت پیشرانهها را پایین بکشند.
در نتیجه این موضوع باعث شد پیشرانه 460 اینچ مکعبی که قبلا بهصورت استاندارد در کنتیننتال مورد استفاده قرار میگرفت، وارد لیست آپشنهای سفارشی شود و از سال 1979 دیگر هیچ کنتیننتالی رنگ این پیشرانه را به خودش ندید. نسل پنجم در سال 1979 به پایان راه رسید و تولید کنتیننتال تا 4 نسل دیگر هم ادامه یافت. اما حالا که یک کنتیننتال 1977 پیش رویمان ایستاده، ترجیح میدهیم در مورد 4 نسل بعد صحبتی نکنیم و یکراست به سراغ این چهار چرخ سناتوری برویم.
پیش به سوی محبوبیت بیشتر : لینکلن آنقدر به کیفیت کنتیننتال اطمینان داشت که محصولاتش را 2 سال به صورت bumper to bumper warranty یا سپر تا سپر گارانتی کرد. در این نسل 3 پیشرانه مختلف با حجمهای 430، 460 و 462 اینچ مکعب درون سینه کنتیننتال نصب شدند. در ضمن 2 گیرباکس اتوماتیک 3 سرعته نیز قدرت موتور را به چرخهای عقب منتقل میکردند. در سال 1964 ترمزهای جلو دیسکی شدند و 2 سال بعد یعنی در سال 1966 دوباره مدلهای کوپه وارد خط تولید شدند.در سال 1966 مسئولین 600 دلار از قیمت نهایی کنتیننتال کم کردند تا در نهایت با جذب مشتریان کادیلاک به سمت خودشان فروش این خودرو لوکس را در آن سال به حدود 54 هزار دستگاه برسانند.
یک سال بعد در بازکن صندوق عقب از داخل کابین هم به کنتیننتال افزوده شد. این خودرو تا سال 1969 میهمان خطوط تولید لینکلن بود. اما لینکلن کنتیننتال نسل چهارم یادآور یک حادثه تاریخی نیز هست. روز 22 نوامبر 1963 جان افکندی رئیس جمهور وقت آمریکا سوار بر یک کنتیننتال چهار در کانورتیبل مدل 1961، در حال گذر از خیابان Dealey Plaza بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. خودرویی که کندی آخرین نفسهایش را در آن کشید، امروز در موزه هنری فورد واقع در میشیگان نگهداری میشود.
مدل ها
لینکلن تاون کار (به انگلیسی: Lincoln Town Car) یکی از مدلهای کمپانی سواری لوکس لینکلن است. قیمت پایه 48 هزار دلار آمریکا
حجم موتور 4600 سی سی/4.6لیتری هشت سیلندر/16 سوپاپ/249 اسب بخار قدرت در 175 کیلو وات/تمام لوکس/دنده از رویه فرمان/دیفرانسیل عقب
لینکلن MKC مدل 2015 : امکانات استاندارد ارائه شده در این مدل شامل یک گیربکس 6 دندهی اتوماتیک همراه با دستهی تعویض در کنار فرمان، صفحهی نمایش 8 اینچی MyLincoln Touch، سیستم صوتی دارای 9 اسپیکر، استارت ریموت، حسگر پارک خودرو، صندلی برقی قابل تنظیم در 10 جهت مختلف، فرمان چرمی همراه با کلیدهای کنترل سیستم صوتی، رینگهای 18 اینچ آلومینیومی، و بسیاری از امکانات دیگر میباشد.
دو پکیج اضافی نیز همراه با خودرو قابل سفارش میباشند که شامل پکیج Select و Reserve میشوند. با انتخاب پکیج Select علاوه بر امکانات و تجهیزات مدل پایه چرخهای ارتقا یافته، صندلیهای مسافران با قابلیت تنظیم در 10 جهت مختلف، چندین چراغ برای روشنایی داخل کابین، یک کلید برای باز کردن درب گاراژ، چراغهای راهنما روی آینههای بغل خودرو، چراغهای مخصوص روز، آینههای تاشو برقی و چرم شرکت Wollsdorf روی فرمان نیز به آنها اضافه میشوند.
همچنین پکیج Reserve علاوه بر امکانات و تجهیزات پکیج Select، سانروف Vistra Roof همراه با پردههای برقی، سیستم ناوبری (Navigation) فعال شونده با صدای راننده، سیستم hands-free liftgate (باز شدن درب عقب خودرو بدون نیاز به دست)، سیستم تشخیص نقطهی کور در حین رانندگی، رینگهای 18 اینچ دو رنگ، فرمان تلسکوپی برقی، سیستم خنک کنندهی صندلیهای جلو، و یک مودم تعبیه شده برای اتصال به اینترنت در حین رانندگی را به لیست امکانات و تجهیزات خودرو اضافه مینماید.
پکیج Select را می توان با انتخاب بستهی Select Plus ارتقا داد، که سیستم ناوبری خودرو را با اطلاعات سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم هشداردهندهی ترافیک ترکیب میکند. پکیج Reverse دارای یک بستهی اختیاری تکنولوژی است که امکاناتی مانند کروز کنترل تطبیقی، هشدار دهندهی تصادف، سیستم کمکی پارک خودرو، سیستم حفظ مسیر رانندگی و سیستم سنجش یخبندان را به خریدار ارائه مینماید. برای هر دو پکیج همچنین یک بستهی آب و هوایی نیز وجود دارد که گرم کن صندلیهای عقب، گرم کن فرمان، چراغهای جلو خودکار با نور قوی و برف پاک کنهای دارای سنسور باران را به آنها اضافه مینماید. سایر پکیجهای آپگرید اختیاری شامل سیستم صوتی THX II، رینگهای رنگی 19 اینچ، رینگهای رنگی 20 اینچ، و سیستم تعلیق CCD میباشند. سیستم تعلیق CCD در مدلهای چهار چرخ متحرک (AWD) وجود دارند.
معرفی خودرو لینکلن ام کی زد مدل ۲۰۱۵
سدان لوکس و متوسط ام کی زد (MKZ) برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ رونمایی و عرضه گردید . سپس نسل آن دوم در نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی سال ۲۰۱۲ معرفی گردید که بر روی پلت فرم سی دی ۴ کمپانی فورد قرار دارد . در طراحی ام کی زد (MKZ) نیز از همان جلو پنجره معروف لینکلن استفاده شده البته با کمی تغییر در جهت هر چه مدرن تر کردن خودرو . پیشرانه های در نظر گرفته شده برای ام کی زد ۲۰۱۵ عبارتند از پیشرانه شش سیلندر به حجم ۳٫۷ لیتر، و توانی برابر ۳۰۰ اسب بخار که این نیرو را به چرخ های جلو (FFLayout) منتقل می شود.
قیمت خودرو لینکلن ام کی زدمدل ۲۰۱۵
قیمت خودرو لینکلن MKZ 3.7 FWD 2015 درامارات ۱۹۵۰۰۰ درهم
قیمت خودرو لینکلن MKZ 3.7 FWD Premier 2015 درامارات ۱۴۵۰۰۰
مشخصات فنی و موتور لینکلن ام کی زد مدل ۲۰۱۵
حجم موتور : ۳۷۰۰
تعداد سیلندر : ۶ سیلندر
حداکثر سرعت : ۲۵۰
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر/ساعت (ثانیه)۶٫۸
مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)۱۱.۲
ظرفیت باک : ۶۲٫۵ ، اسب بخار : ۳۰۰
گشتاور : ۳۷۵ ، ابعاد و وزن خودرو لینکلن ام کی زد مدل ۲۰۱۵
طول (متر) ۴.۹۳۰ ، عرض (متر)۲.۱۷۲ ، ارتفاع (متر)۱.۵۶۵
فاصله دو محور (متر)۲.۸۵۰ ، ظرفیت صندوق (لیتر)۴۳۶
امکانات و آپشن های لینکلن ام کی زد مدل ۲۰۱۵
۶ ایربک ، اخطار نقطه کور ، ABSسیستم ضد قفل ترمز
EBD (توزیع نیروی ترمز الکترونیکی)سانروف ، کنترل پایداری rollover
BAترمز کمک، چراغ مه شکن جلو و عقب
اندازه صفحه نمایش اطلاعات : ۸.۰″ ، پانل ابزار چرم
سقف شیشه ای پانوراما ، صندلی های عقب foldable
صفحه نمایش لمسی ، صندلی کودک ،چراغهای LED
ترمز دستی چرم ، اگزوز دوگانه ، اندازه چرخ ۱۸ ،صندلی های گرم/سرد
فرمان چرم ، چراغ HID ، چراغ Taillights ، آینه برقی
صندلی های چرم ، قفل مرکزی ، کمربند ایمنی pretensioner فقط جلو
حق بیمه برند سیستم صوتی ، کروز کنترل ، تنظیم شیب فرمان
قفل خودکار درب ، بلوتوث ، تنظیم اتوماتیک صندلی ، رادیو
کنترل صوتی بر روی فرمان ، کنترل کشش ، تنظیم شیب فرمان
یواس بی ، AUX
معرفی خودرو لینکلن ناویگیتور مدل ۲۰۱۵
خودرو لینکلن ناویگیتور در سال ۲۰۱۵ همچنان از موتور هشت سیلندر ۵٫۴ لیتری توربوی اکوبوست با قدرت ۳۱۰اسب بخار استفاده کرد..در طراحی بیرونی، لینکلن ناویگیتورقسمت جلوبندی و عقب بدنه تغییر کردهاند. جلوپنجره دارای نوارهای افقی و همچنین طراحیهای LED درلینکلن ناویگیتوریک حالت مدرن ایجاد کردهاند؛ ولی تأثیر کلی آن شبیه به استفاده از یک عنصر مدرن بر روی یک پایه طراحی قدیمی و کهنه است. . استفاده از دکمههای معمول برای عملکردهای مهم لینکلن ناویگیتور مانند کنترل صدا، تنظیم و کنترل هوا بسیار رضایتبخش هستند. مهمتر از همه، ارتقاهایی است که در زمینه پیشرانه و سیستم تعلیق صورت گرفته است؛
قیمت خودرو لینکلن ناویگیتور مدل ۲۰۱۵
-
- قیمت خودرو لینکلن Navigator ۵٫۴ EL 2015 درامارات ۲۴۰۰۰۰ درهم
- قیمت خودرو لینکلن Navigator ۵٫۴ Standard 2015 درامارات ۲۳۰۰۰۰
مشخصات فنی و موتور لینکلن ناویگیتور مدل ۲۰۱۵
- حجم موتور : ۵۴۰۰
- تعداد سیلندر : ۸ سیلندر
- حداکثر سرعت : ۱۶۵
- شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر/ساعت (ثانیه)۹٫۹
- مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)۱۴٫۸
- ظرفیت باک : ۱۰۶
- اسب بخار : ۳۱۰
- گشتاور : ۴۹۴
ابعاد و وزن خودرو لینکلن ناویگیتور مدل ۲۰۱۵
- طول (متر) ۵٫۶۷۲
- عرض (متر)۲.۳۳۲
- ارتفاع (متر)۱.۹۸۹
- فاصله دو محور (متر)۳٫۳۲۷
- ظرفیت صندوق (لیتر)۲۴۴۴
امکانات و آپشن های لینکلن ناویگیتور مدل ۲۰۱۵
- ۶ ایربک
- اخطار نقطه کور
- ABS (سیستم ضد قفل ترمز)
- EBD (توزیع نیروی ترمز الکترونیکی)سانروف
- کنترل پایداری rollover
- BA (ترمز کمک)
- چراغ مه شکن جلو و عقب
- اندازه صفحه نمایش اطلاعات : ۸.۰″
- پانل ابزار چرم
- سقف شیشه ای پانوراما
- صندلی های عقب foldable
- صفحه نمایش لمسی
- صندلی کودک
- Sunroof
- چراغهای LED
- ترمز دستی چرم
- اگزوز دوگانه
- اندازه چرخ ۲۰
- صندلی های گرم/سرد
- فرمان چرم
- چراغ HID
- چراغ Taillights
- آینه برقی
- صندلی های چرم
- قفل مرکزی
- کمربند ایمنی pretensioner فقط جلو
- حق بیمه برند سیستم صوتی
- کروز کنترل
- تنظیم شیب فرمان
- قفل خودکار درب
- بلوتوث
- تنظیم اتوماتیک صندلی
- رادیو
- کنترل صوتی بر روی فرمان
- کنترل کشش
- تنظیم شیب فرمان
- یواس بی
- AUX