در سال ۱۹۸۶ میلادی، مهندسین ژاپنی از بخش تازه تأسیس آکورا به عنوان راهکاری برای رقابت با تکنولوژی کشورهای غربی رونمایی کردند.
با آغاز بهکار این بخش، خیلی زود مدلهای اولیه آکورا سهم قابل توجهی از بازار خودرو در ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص دادند تا چشماندازی برای رسیدن به هدف ترسیم شود. این روند، جرقهای را در میان خریداران مایل به خرید خودروهای مجهز به تکنولوژی روز شعلهور کرد تا خریداران این سطح از بازار، خیلی سریع از توجه به خودروهای آمریکایی که نتوانسته بودند در بازار محصولات لوکس موفقیت چندانی بدست آورند دست برداشته و به سمت جایگزینهای شرقی آنها متمایل شوند.
آکورا را باید فرزند متمول هوندا به حساب آورد که خیلی سریع به نیروی محرکهای برای تغییر دیدگاه مشتریان نسبت به خودروسازهای آسیایی تبدیل شد. محصولات آکورا زمانی وارد آمریکا شد که هوندا چیزی در حدود ۱۰ سال تحقیق صرف طراحی و تولید دو مدل لجند و اینتگرا کرده بود. این دو محصول به حدی موفق بودند که به عاملی برای ایجاد انگیزه در برندهای آسیایی تبدیل شدند تا آنها نیز محصولات خود را به سمت ایالات متحده آمریکا گسیل دهند. در همین راستا، تویوتا مجموعهای از محصولات پیشرفته و جذاب را در قالب برند لوکس لکسوس راهی آمریکا کرد و نیسان نیز با رونمایی از برند اینفینیتی وارد این سطح از بازار شد.
اگرچه آکورا مدیریت کافی برای ادغام خودروی لجند (که محصولی در سطح بالای تولید از سوی خودروسازهای آسیایی بود) با موتور V6 مورد علاقه آمریکاییها را انجام داده بود و حتی در طرف مقابل، محصول زیبا و سریع اینتگرا را روانه بازار کرده بود اما همچنان به محصولات پشتیبان در جهت اثبات خود در بازار آمریکا نیاز داشت. با آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی و در حالی که چهار سال از رسیدن خودروهای آکورا به قلمرو آمریکاییها گذشته بود، این شرکت با عرضه یک محصول جدید، قدرت خود را در مقابل رقبای فعال در بازار خودروهای اسپرت لوکس به رخ کشید.
NSX محصول جدید آکورا که نام آن، مخففی برای “تجربه جدید اسپرت” است، برگ برنده آکورا لقب گرفت.NSX خیلی سریع به جایگزین جذاب و ارزانقیمتتر خودروهای گرانقیمت اروپایی نظیر نمونههایی که توسط شرکتهای آلمانی و ایتالیایی مانند بیامدبلیو و فراری به بازار عرضه میشدند تبدیل شد. اگرچه عرضه NSX را باید حمله به یک نقطه ضعف موجود در بازار به حساب آورد اما این محصول به عنوان اولین سری خودروهایی که بهطور کامل از آلومینیوم ساخته شده نیز مورد تحسین منتقدان قرارگرفت.
علیرغم موفقیتهای اولیه، آکورا به علت آنچه انتخابهای ضعیف طراحی و ناتوانی در تداوم روند تولید مدلهای جاری عنوان شده، در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی با روزها و سالهای سیاهی روبرو شد. در سال ۱۹۹۶ میلادی اسامی لجند و اینتگرا حذف و این عناوین، با برچسبهای الفبایی کوتاه به عنوان فرهنگ جدید نامگذاری (که البته این برند را تا حدودی به سمت ایجاد سردرگمی در میان کاربران هدایت میکرد) جایگزین شدند.
پیشرفتهای صورت پذیرفته در قالب مدلهای بعدی و طراحی اقتباسی از لکسوس باعث شد علیرغم بهروزرسانی موتور خودرو و جایگزینی با نمونهای با توان بیشتر از ۲۰۰ اسب بخار در مدل 3.5 RL سال ۱۹۹۶ (نمونه بهبودیافته موجود در خودروی لجند)، آکورا به طور موقت به سطح پایینی در بازار تنزل یابد.
با این وجود، اثرات این ضربه کاری آنچنان طولانی مدت نبود و با آغاز قرن ۲۱آکورا با رونمایی از چندین مدل بازطراحی شده مانند آکورا 3.2 TL سال ۱۹۹۹، رقیبی را برای رویارویی با مدلهایی مانند لکسوس SE، اینفینیتی I30 و حتی بیامدبلیو سری ۳ روانه بازار کرد. علیرغم شکست در برابر رقبا، مدل ۳٫۲ با تحسین زیاد از بابت ایجاد جذابیت برای مشتریان (که در واقع نتیجه ایجاد توازن میان قابلیتهای لوکس، اسپرت و البته قیمت رقابتی آن بود) همراه شد.
با گذشت چند سال، آکورا با عرضه MDX وارد قلمرو خودروهای شاسی بلند شد و روند صعودی خود را با موفقیتهای جدید و محصولات سریعتر و بهتری که وارد بازار میشدند حفظ کرد اما در حال حاضر آکورا را باید شرکتی با تنوع گسترده محصولات در خط تولید به حساب آورد. این در حالی است که این برند، دو سال پیش وارد بازار چین شد و برنامهریزی آن به گونهای بود که تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی وارد بازار کشورهای سابق اتحادیه جماهیر شوروی شود.
مدل های آکورا
از خودروهای تولید شده توسط آکورا، میتوان به:
آکورا آردیایکس (Acura RDX)
آکورا تی ال ایکس 2.4 (Acura TLX 2.4)
آکورا سیاسایکس (Acura CSX)
آکورا تیاساکس (Acura TSX)
آکورا امدیایکس (Acura MDX)
آکورا ایال (Acura EL)
آکورا ویگور(Acura vigor)
آکورا لجند(Acura legend)
آکورا ان اس ایکس (Acura NSX)
آکورا آر ال ایکس (Acura RLX)
آکورا تی ال (Acura TL)
ویژگی مدل های آکورا
آکورا آر دی ایکس(acura rdx):
آکورا آردیایکس (Acura RDX) خودرویی است که از سال ۲۰۰۶ تا کنون در ایالات متحده آمریکا تولید شدهاست. طراحی آن موتور جلو و خودرو چهار چرخ محرک بوده وزن آن در حالت طبیعی ۳٬۹۶۸ پوند (۱٬۸۰۰ کیلوگرم) است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۵ دنده به صورت خودکار است.
آکورا تی ال ایکس 2.4(Acura TLX 2.4):
TLX با توجه به نشانههای آشنایی مثل جلوپنجرهٔ بحثبرانگیز، فوراً بهعنوان یک آکورا قابلشناسایی است. البته همانند تمامی آکوراها، ویژگیهای TLX مثل چراغهای LED جواهرنشان در جلو نیز قابلتشخیص هستند. تمامی امکانات رفاهی معمول شامل گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، آخرین نسخهٔ Acuralink، فنّاوری Siri و سیستم صوتی قابل سفارش 455 واتی EIS با 10 بلندگو در این خودرو وجود دارند. صندلیهای جلو راحتی قابلتوجهی دارند و مواد استفادهشده در داخل خودرو همانی است که انتظار داریم. البته باید گفت مواد استفادهشده به باشکوهی برخی از رقبای TLX نمیرسد. باید گفت که دو نمایشگر سرگرمی موجود در TLX بسیار عالی هستند. حتی اگر نمای داخلی و خارجی TLX دقیقاً همان چیزی نباشد که رقبا را به زمین بزند اما زیرپوست این خودرو دنیای دیگری وجود دارد. دو موتور و دو گیربکس کاملاً جدید و نوآورانه وجود دارند که بهخوبی با یکدیگر هماهنگ شدهاند. مدل پایهٔ TLX با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار میآید. این موتور 206 اسب بخار قدرت و 182 lb-ft تورک دارد. برخلاف این ارقام مشابه، این موتور هیچ شباهتی با موتور مدل TSX ندارد و کاملاً جدید است. گیربکس جدید 8 سرعتهٔ آکورا با فنّاوری کلاچ دوگانه (DCT) که بهصورت انحصاری با موتور 4 سیلندر عرضهشده است از طریق یک مبدل گشتاور نیروی خود را به چرخهای جلو میفرستد. مبدل گشتاور برای گیربکسهای با کلاچ دوگانه کمی غیرمعمول است. آکورا این مبدل را به این خاطر نصبکرده است تا رفتارهای تشنجی و عصبی گونهٔ یافت شده در سیستمهای DCT را از بین ببرد. متأسفانه ما شانس آزمایش خودرو در توقفها و حرکتهای مکرر را نداشتیم و بنابراین قضاوت دربارهٔ این سیستم کمی سخت است. باید به این نکته هم اشاره کرد که نسبت دندهها در گیربکس جدید کوتاهتر از نسبت دندههای گیربکس 5 سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی است. آکورا مدل TLX را برای مبارزه با حریفان سرسختی چون اینفینیتی Q50، بامو سری 3 و آئودی A4 به بازار فرستاده است. این کار ممکن است کمی جاهطلبانه به نظر برسد اما بستگی به این دارد که دربارهٔ کدام گونه از TLX بحث کنیم. اگرچه مدلهای بالاتر TLX نیز قدرت زیادی برای رویارویی با رقبا دارند اما مدل 4 سیلندر TLX، سدانی با سیستم DCT کمی شلوغ، جادار، مرغوب و قیمتی عالی است. حتی اگر آکورا موفقیتی را درفروش کسب نکند اما خودرویی را ساخته است که میتواند خریداران وفادار این برند را خوشحال کند.
آکورا سی اس ایکس (acura csx):
آکورا سیاسایکس (Acura CSX) خودرویی است که از سال ۲۰۰۵ تا کنون تولید شدهاست. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۵۴۴ میلیمتر (۱۷۸٫۹ اینچ) و عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۷۵۲ میلیمتر (۶۹٫۰ اینچ) است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۶ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
آکورا تی اس ایکس (acura tsx):
آکورا تیاسایکس (Acura TSX) خودرویی است که در ژاپن تولید شدهاست. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۶ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
آکورا ام دی ایکس (acura mdx):
آکورا امدیایکس (Acura MDX) خودرویی است که از سال ۲۰۰۱ تا کنون در کانادا تولید شدهاست. طراحی آن موتور جلو،خودرو چهار چرخ محرک بوده است.
آکورا ای ال (acura el):
آکورا ایال (Acura EL) خودرویی است که در سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵در کاناداتولید شدهاست. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
آکورا ویگور (acura vigor):
آکورا ویگور (Acura Vigor) خودرویی است که در سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵در ژاپن تولید شدهاست. است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
آکورا لجند (acura legend):
آکورا لجند (Acura Legend) خودرویی است که در سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۵درسایتاما و ژاپن تولید شدهاست. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده است.
آکورا ان اس ایکس (acura nsx):
آکورا NSX پس از وقفه ای طولانی به میدان رقابت بازگشته است. خودرویی که سردمدار ورود ژاپنیها به کلاس خودروهای سوپراسپرت بود اکنون دومین نسل خود را به دیترویت 2015 آورده است. آکورا NSX جدید تقریباً همان چیزی است که در مدلهای کانسپت آن دیده بودیم. خودرویی کوپه و جذاب با طراحی مدرن و دلنشین. البته با دقت در طراحی این خودرو ممکن است خودروهای زیادی در ذهن شما شکل بگیرند. آئودی R8، فراری 458، لامبورگینی اونتادور و حتی لکسس LFA هر کدان نشانههایی در این خودرو دارند. با این وجود، آکورا یا هوندا NSX با هیچ خودروی دیگری اشتباه گرفته نخواهد شد. نیروبخش این خودرو در قرن بیستویک باید پیشرانه ای آیندهنگر باشد. به همین منظور، هوندا از قوای هیبریدی برای این خودرو بهره جسته است. در این مجموعه ترکیبی، یک موتور V6 و سه موتور الکتریکی قرار گرفتهاند. موتور شش سیلندر این خودرو که بهصورت طولی نصب شده، با کمک دو توربوشارژر قادر به تولید 550 اسب بخار قدرت میباشد. سه موتور الکتریکی هم هر دو محور خودرو را به چرخش در میآورند. دو موتور الکتریکی روی محور جلو قرار دارند. در حالی که موتور سوم در پشت موتور بنزینی و روی محور عقب جای گرفته است. یک گیربکس 9 سرعته خودکار با کلاچ دوگانه هم برای این خودرو توسعه داده شده است. آکورا NSX روی چرخهای 19 اینچی با تایرهای 245/35 در جلو و رینگهای 20 اینچی با تایرهای 295/30 در عقب نشسته است. برای توقف این خودروی اسپرت هیبریدی از کالیپرهای 6 پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب همراه با دیسک ترمز کربن سرامیکی بهره گرفته میشود. در مقایسه با نسخه کانسپت که در سال 2013 معرفی شد، آکورا NSX اندکی بزرگتر شده و طول آن به 4470 و عرض آن به 1940 و ارتفاعش به 1215 میلیمتر رسیده است. فاصله بین دو محور آن هم 2630 میلیمتر میباشد. رانندگی با این خودروی آکورا در حالتهای قابل انتخاب آرام، اسپرت، اسپرت بیشتر و مسابقه ای انجامپذیر است. در هرکدام از این وضعیتها، تنظیمات موتورهای الکتریکی، گیربکس، شاسی، تعلیق و سطح صدای موتور تغییر میکنند.
آکورا آر ال ایکس (Acura RLX):
سال 2014 زمانی است که آکورا گل سر سبد کارخانه خود را عرضه انبوه خواهد کرد. تولید کنندگان آکورا بر این اعتقادند آر ال ایکس شکوفایی نوینی را در عرصه این کارخانه ایجاد میکند که سرانجام با فروش جهانی آن این راه برای آنها باز خواهد شد. آکورا بلند پروازی خود را مدیون فروش بی سابقه دوبرابر آن در امریکا میداند. هرچند آکورا در حدود سه چهارم خودرو های خود را هرساله بروزرسانی میکند. اما در آر ال ایکس فاصله محور های جلو و عقب در حدود 5 سانتیمتر افزایش یافته تا فضای بازتری را به نسبت تجربه کرد. به همین نسبت فضای عقبی سرنشینان یکی از دلنشین ترین فضاهای خودروها را داراست که با خودروهایی همچون لکسوس و آئودی قابل رقابت است. سنسور دنده عقب و کنترل فرمان صوتی که با نسخه جدید بروز رسانی شده همراه با ترمزهای ورودی دیسکی ماشین چالاک و با ثباتی ایجاد کرده است. در صورتی که 160 پوند از وزن کاسته شده است. آنگونه که آکورا ادعا کرده، این سدان لوکس با داشتن فضای پای 38.8 اینچی در قسمت عقب (که تنها چند سانتیمتر از یک متر کمتر است!) بیشترین فضای پا را در این کلاس به خود اختصاص داده است. ژاپنی ها برای این خودرو سیستم پخشی با 10 اسپیکر و باقابلیت اتصال USB و پورت AUX، نمایشگر هشت اینچی برای سیستم راهیابی، نمایشگر هفت اینچی لمسی برای کنسول، سیستم Real-Time Traffic برای تشخیص ترافیک، سیستم هشدار دهنده تغییر لاین بدون استفاده از راهنما، سیستم پیشگیری از تصادف و ایربگ های زانو برای راننده بصورت استاندارد درنظر گرفته اند. همچنین آکورا قرارست مدل جدید Sport Hybrid Super Handling با سیستم همه چرخ های محرک یا AWD راهی بازار کند که پیشرانه بنزینی آن تفاوتی با مدل های استاندارد نداشته اما وجود یک موتور الکتریکی کوچک، مجموع قدرت تولیدی را با 60 واحد افزایش به 370 اسب بخار می رساند. گیربکس این مدل نیز از نوع هفت سرعته دوکلاچه خواهد بود که مصرف آنرا چه در سیکل شهری و چه در جاده به 7.8 لیتر محدود کرده است.
آکورا تی ال (Acura TL):
یک خودروی چهاردر اسپرت (Sedan Sport) واقعی است با اطاق و بدنهای کوچکتر نسبت به مدل آر – ال (RL) همین کمپانی. از موتوری به حجم 3.2 لیتر (V) وی شکل با توان 258 اسببخار استفاده کرده و انتقال نیرو به چرخهای جلو میباشد.
آکورا زد دی ایکس(Acura ZDX):
آکورا – زد دی ایکس (Acura ZDX) خودوریی است لوکس متوسط (midsize Luxury Car) در گروه خودروهای شاسی بلند (Crossover) که آنرا آکورا ام اس ایکس (MSX) هم می نامند و برای اولین بار در نمایشگاه خودرو نیویورک سال 2009 به نمایش در آمد و به عنوان مدل 2011 به فروش رسید. زد دی ایکس (ZDX) در استودیو هوندا واقع در کالیفرنیا طراحی شده است .از خصوصیات ظاهری زد دی ایکس می توان به شیب زیاد سقف در قسمت عقب اشاره کرد که لازم به ذکر است طراحان این خودرو نیم نگاهی هم به ب ام و – ایکس 6 (BMW X6) داشتند . همچنین آکورا – زد دی ایکس(Acura ZDX) نخستین محصول کمپانی آکورا است که از جعبه دنده 6 سرعته اتومیاتیک بهره می برد. ب ام و – ایکس 6 (BMW X6) اصلی ترین رقیب این خودرو به حساب می آید.پیشرانه قابل سفارش برای زد دی ایکس 6 سیلندر بوده به حجم 3.7 لیتر که قادر است توانی برابر 300 اسب بخار (ph) نیرو تولید نماید.