معرفی شرکت خودرو سازی فراری

فراری، (به ایتالیایی: Ferrari) شرکت خودروسازی ایتالیایی است، که در سال ۱۹۲۹ توسط انزو فراری و تحت نام اسکودریا فراری راه‌اندازی شد. این شرکت در سال‌های نخست فعالیتش به‌عنوان حامی مالی راننده‌ها و در زمینه طراحی و ساخت خودروهای مسابقه‌ای متمرکز بود و از سال ۱۹۴۷ تولید اتومبیل‌های جاده‌ای را با برند فراری آغاز نمود و امروزه در حوزه طراحی و تولید خودروهای سوپر اسپورت فعالیت می‌نماید.

سال ۱۹۶۹ شرکت خودروسازی فیات، اقدام به خریداری ۵۰٪ درصد از سهام شرکت فراری نمود، که در سال ۲۰۰۸ به ۸۵٪ درصد افزایش پیدا کرد. هم‌اکنون کمپانی فیات با در اختیار داشتن ۹۰٪ درصد از سهام فراری، مالک اصلی آن به‌شمار می‌آید. پیرو فراری (فرزند انزو) نیز ۱۰٪ درصد از سهام فراری را در اختیار دارد.

در ۱۸ فوریه ۱۸۹۸، انزو آنسلمو فراری، در شهر مودنا کشور ایتالیا و در خانواده‌ای صنعتگر زاده شد. انزو در جوانی علاقه زیادی به تحصیلات رسمی و آکادمیک نداشت، ولی شیفته مسابقات اتومبیل‌رانی بود. او دوران سربازی را در جنگ جهانی اول آغاز نمود، ولی در حین خدمت در سال ۱۹۱۶ بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزا، به شدت بیمار و از سربازی معاف شد. در همان دوران، پدر وی نیز بر اثر همین بیماری، درگذشت.
بحران اقتصادی و مالی ناشی از جنگ، باعث شد تا شرکت خانوادگی آنها ورشکسته شود و انزو فراری پس از تلاش ناموفق برای استخدام در کارخانه فیات، در شرکت کوچکی به‌نام سی‌ام‌ان که در زمینه تبدیل انواع کامیون و وانت به خودروهای سواری فعالیت داشت، مشغول به کار شد.
فراری جوان، در سال ۱۹۱۹ با حضور در تیم اتومبیلرانی شرکت سی‌ام‌ان، وارد دنیای مسابقات رالی شد، ولی موفقیت چندانی کسب نکرد. وی در سال ۱۹۲۰ شرکت سی‌ام‌ان را، برای کار در شرکت آلفا رومئو ترک کرد و با تیم فرمول یک آلفا رومئو، توانست موفقیت قابل توجهی را در مسابقات محلی به دست آورد.
فراری پس از کسب موفقیت‌های متعدد، با علم به اینکه موفقیت وی در مدیریت تیم بیشتر از رانندگی حرفه‌ای است، در سال ۱۹۲۹ تیم اتومبیلرانی فراری را تاسیس کرد و از رانندگی اتومبیل‌های مسابقه دست کشید. تیم فراری توانست با بهینه‌سازی اتومبیل‌های ساخت آلفا رومئو به موفقیت چشمگیری دست یابد.
انزو فراری از سال ۱۹۳۸ رسماً به عنوان مدیر واحد تولید خودروهای مسابقه‌ای شرکت آلفا رومئو، منصوب گردید. همزمان با جنگ جهانی دوم، دولت موسولینی شرکت آلفارومئو را مصادره نمود.
البته تغییر چندانی در واحد سرپرستی فراری پدیدار نشد و تیم فراری که بر اساس قرارداد با آلفارومئو تا چهار سال اجازه شرکت در مسابقات را نداشت، موقتاً تغییر نام داد و مدتی به ساخت ابزارآلات و قطعات هواپیما مشغول بود. در طی این مدت اتومبیل مسابقه‌ای «تیپو ۸۱۵» را نیز عرضه کرد، که با توجه به محدودیت فوق، در مسابقات بسیار کم فروغ ظاهر شد. کارخانه کوچک فراری در سال ۱۹۴۳ به شهر مارانلو نقل مکان نمود. با وجود بمباران و تخریب کامل در سال ۱۹۴۴، کارخانه فراری از نو ساخته شد و فعالیت خود را از سال ۱۹۴۶ از سر گرفت.
در همان سال فراری تصمیم گرفت خط تولید خودروهای اسپورت غیرمسابقه‌ای را جهت کسب سود مالی لازم برای تامین بودجه تیم فراری افتتاح نماید. در همین راستا شرکت خودروسازی فراری در سال ۱۹۴۵ تاسیس گردید. اولین خودروی غیرمسابقه‌ای فراری در سال ۱۹۴۷ با نام اس۱۲۵ عرضه شد.
این اتومبیل مجهز به موتوری ۱۲ سیلندر بود، که فقط ۱۵۰۰ سی‌سی حجم داشت. این خودرو در روز یازدهم ماه مه همان سال، توسط «فرانکو کورتزه» در پیست پیاچنزا آزمایش شد و دو هفته بعد، قهرمانی جایزه بزرگ رم را به دست آورد. دیگر اتومبیل‌های فراری سمبل زیبایی صنعت خودروسازی شده بودند که این امر حاصل به خدمت گرفتن طراحان و استودیوهای طراحی معروف ایتالیا بود.
پس از به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌ها و سرازیر شدن درآمد حاصل از تولید خودروهای غیرمسابقه‌ای، درخشش خودروهای فراری در مسابقات جهانی آغاز شد. تیم فراری در سال ۱۹۵۰ در مسابقات فرمول یک شرکت کرد و اولین پیروزی خود را در سال ۱۹۵۱ در جریان مسابقه بزرگ انگلستان به دست آورد.
سال بعد آلبرتو آسکاری راننده معروف آرژانتینی، اولین مدال قهرمانی جهان را، برای فراری کسب کرد و بدین ترتیب، روند موفقیت فراری آغاز شد. تیم فراری که قدیمی‌ترین تیم فرمول یک به حساب می‌آمد، تقریباً تمام رکوردهای فرمول یک، از جمله ۱٥ عنوان قهرمانی رانندگان و ۱٦ عنوان قهرمانی خودروسازان را، به دست آورد. موفقیت این تیم مرهون جدیت و جسارت مردی بود که تا هنگام مرگ در سن ۹۰ سالگی همچنان مدیریت تیم خود را در دست داشت.
آلفرد فراری پسر انزو، در سال ۱۹۵۶ در سن ۲۴ سالگی درگذشت و پس از مرگ او، انزو بیش از پیش گوشه‌گیر شد و تا پایان عمرش، در غم از دست دادن فرزندش، همواره عینک آفتابی به چشم داشت، ولی هیچ‌گاه عشق و علاقه به اتومبیلرانی را از دست نداد و تا آخرین لحظات مشغول اداره تیم خود بود.
وی به دلیل مشکلات مالی، بالاخره در سال ۱۹۶۵ مجبور شد اندکی از سهام فراری را به شرکت فیات بفروشد. میزان سهام شرکت فیات در سال ۱۹۶۹ به ۵۰٪ درصد افزایش یافت.
در سال ۱۹۸۸ سهام شرکت تقسیم شد و فیات ۵۶٪، بانک ایتالیاییمدیوبانکا ۱۵٪، بانک آلمانی کومرزبانک ۱۰٪، برادران لیمن ۷٪ و پیرو فراری (پسرخوانده انزو) ۱۰٪ از سهام شرکت را در اختیار داشتند. در سال ۲۰۰۸ فیات، سهام شرکا بجز پیرو فراری را خریداری کرد و میزان سهام آن به ۸۵٪ درصد افزایش یافت. در حال حاضر کمپانی فیات ۹۰٪ درصد از سهام فراری را در اختیار دارد و پیرو فراری نیز همچنان مالک ۱۰٪ درصد از سهام شرکت می‌باشد.
در ماه مه سال ۲۰۰۹ یک نمونه «تستا روسا» مدل ۱۹۵۷ فراری در مارانلو، ایتالیا به حراج گذاشته شد و به مبلغ ۱۲ میلیون دلار فروش رفت، که در آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد.
اکثر اتومبیل‌های فراری، امروزه به رنگ قرمز تولید می‌شوند، که این به پیشینه فراری در مسابقات و زمانی که فدراسیون اتومبیلرانی، قرمز را به عنوان رنگ کشور ایتالیا تعیین کرد، بازمی‌گردد.
انزو فراری به پاس خدمات شایسته و کسب اعتبار برای کشورش به دریافت عالی‌ترین نشان‌های کشور ایتالیا؛ از جمله شوالیه و فرمانده نائل گشت و علاوه بر آن چندین لقب افتخاری در دیگر کشورها را نیز دریافت نمود.
امروزه شرکت فراری علاوه بر تولید خودرو برای مسابقه و جاده، به شرکت تجاری بازرگانی بزرگی تبدیل شده، که دامنه متنوعی از محصولات شامل عینک، عطر، لباس، دوچرخه‌های پیشرفته، موبایل و حتی کامپیوترهای همراه را به بازار، عرضه نموده است. این شرکت با بیش از سی هزار کارمند، در سال ۲۰۱۱ میلادی درآمدی بالغ بر دوازده میلیارد یورو کسب کرد.
در سال ۱۹۴۷، اولین اتومبیل جاده فراری با نام فراری ۱۲۵ اس طراحی و روانه بازار شد، که به دلیل طراحی زیبا و همچنین قدرت بالا مورد توجه قرار گرفت.
در سال ۱۹۶۱ این شرکت با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم کرد و همچنین به مقابله با شرکت قدرتمند جگوار کارز پرداخت، که در نهایت با کمی کمک فیات توانست از این مرحله به سلامت بیرون بیاید.
در سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ شرکت آمریکایی فورد با تولید سری فورد شلبی و فورد موستانگ تقریباً بسیاری از بازار کلاس اسپورت را در دست گرفت. سپس فراری با طراحی مدل‌هایی همچون دینو، فراری جی‌تی و فراری جی‌تی‌او توانست بازار را به نفع خود برگرداند.
البته در طی این سال‌ها شرکت فورد با اتومبیل فورد جی‌تی۴۰ خود به 6 سال قهرمانی پیاپی فراری در مسابقات لمانز پایان داد و تقریباً تمام کاپ‌ها را برد تا حتی تیم پورشه هم با بهترین اتومبیل خود یعنی پورشه ۹۱۷ نتواند کاری بکند. همچنین در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱، شرکت پورشه با مدل‌های ۹۰۸ و ۹۱۷ خود بازهم مسابقه‌ها را واگذار کرد، اما در یک مسابقه شرکت فراری با اتومبیل خود یعنی ۳۱۲پی توانست مسابقه را ببرد.
در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ بازهم ۳۱۲پی چند افتخار دیگر برای فراری کسب کرد تا یکی از به یاد ماندنی ترین و بهترین تولیدات فراری باشد. از آن به بعد فراری از مسابقات لمانز کنار کشید و تمرکز خود را روی مسابقات فرمول 1 قرار داد.
در ۱۹۸۸ انزو فراری درگذشت. در سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹، مایکل شوماخر به تیم فراری پیوست و برای تیم فراری افتخارات زیادی کسب کرد. در سال‌های پیاپی این افتخارات ادامه داشت و در سال ۲۰۰۴ پایان یافت و شوماخر بعد از ۲ سال افت شدید، از رانندگی در سال ۲۰۰۶ خداحافظی کرد.
لوگوی شرکت فراری یک اسب سیاه در جلوی یک سپر زرد است، که در بالای آن سه رنگ سبز، سفید و قرمز بهمراه دو حرف اس (حرف نخست اسکودریا) و اف (حرف اول فراری) بر روی آن وجود دارد، که نمایانگر اسکودریا فراری می‌باشد، که این دو حرف، تنها در لوگوی اسکودریا فراری، دیده می‌شود و لوگوی شرکت فراری بدون حروف اس و اف می‌باشد.
در ۱۷ ژوئن ۱۹۲۳ در جریان مسابقه اتومبیلرانی منطقه‌ای ساویوو، در شهر راونا، انزو فراری موفق به کسب مقام نخست شد. پس از این مسابقه وی با مادر «فرانچسکو باراکا» (معروف‌ترین خلبان جنگی ایتالیا که در جنگ جهانی اول کشته شد) یعنی پائولینا باراکا ملاقات کرد. در جریان این ملاقات مادر باراکا، از انزو درخواست کرد، همچون فرانچسکو باراکا که تصویر اسبی را بر روی تمامی هواپیماهای خود ترسیم می‌نمود، او نیز این طرح را بر روی خودروهای مسابقه‌ای خود، استفاده نماید، تا برایش شانس بیاورد!
گرچه تفاوت‌هایی میان طرح فرانچسکو باراکا و طرحی که انزو استفاده کرد، وجود داشت، ولی این نظریه، نقطه آغازین طرحی بود، که وی برای برند شرکت فراری از آن بهره برد. برای نمونه باراکا از اسبی قرمز رنگ، با پس‌زمینه سفید که نمایانگر ابرها بود، استفاده می‌کرد ولی انزو تصمیم گرفت که برای نشان دادن اندوه درگذشت باراکا، رنگ اسب را، به مشکی تغییر دهد، همچنین برای پس زمینه، از رنگ زرد، رنگ منتخب شهر مودنا؛ که زادگاه انزو بود، استفاده نماید. در نهایت، در قسمت بالای این طرح نیز پرچم ایتالیا نقش بسته بود.
علیرغم تعهد فراری در زمان جدایی از الفا برای عدم استفاده از نام خودش برای اتومبیل های تولید شده و شرکت در مسابقه به مدت چهار سال ,شرکت جدید کار مطالعه و مطالعه و طراحی یک خودروی مسابقه ای با پیشرانه ای 8سیلندر به گنجایش 1500 سی سی را آغاز کرد و در سال 1940 دو دستگاه از آنرا با کد رقابتهای Mile miglia شرکت داد.آغاز جنگ جهانی دوم,پایان رقابتها را درپی داشت,در سال 1943 تاسیسات کارخانه از مودنا به شهر مارانل لو انتقال یافت و تاسال بعد که بمباران تخریب گردید,بکار ساخت آسیاب و خرد کردن ادامه داد.با خاتمه جنگ عنوان کارخانه بهFerrari محدود گردید و همزمان طراحی خودروی 125 sport با دوازده سیلندر به حجم 1500سی سی پایان یافت.

مدلهای اسپرت و جاده ای فراری

166 MM 250 GT SWB 365 California Testarossa
212 Inter 400 Superamerica 365 GT 2+2 F40
340 America 250 GTE 365 GTB/4 Daytona 348
375 America 250 GT/L Lusso 365 GTC/4 456 GT
375 MM 330 GT 2+2 512 BBi F355
250 Europa GT 500 Superfast 400i F50
250 GT Boano 275 GTB/4 308 GT4 550 and 575
410 Superamerica 275 GTS 308 and 328 360 and F430
250 GT Coupe Dino 246 GT Mondial Enzo
250 GT Spyder California 330 GTC 288 GTO 612 Scaglietti

مدلهای ویژه مسابقات فراری

166 Sport Corsa 250 GT Tour de France 330 P4
166 MM Racecar 335 S 350 Can Am
225 S 250 Testa Rossa 212 E Montagna
340 Mexico 250 GT Spyder California 512 S
250 MM 250 GT SWB Berlinetta 312 PB
375 MM Racecar 196 SP 365 GTB/4 Competition
500 Mondial 250 GTO 512 BB LM
750 Monza 330 LMB F40 LM
121 LM 250 P 333 SP
410 S 250 LM 575 GTC
500 TRC 275 GTB/C 360 GT
290 MM Dino 206 S Enzo FXX

درحالی‌ که گرانی ارز و دلار باعث کاهش چشمگیر واردات بسیاری از کالاها شده است اما واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه تنها کاهش نداشته است بلکه از نظر ارزش نیز در حدود ۸.۸ درصد رشد داشته است. همچنین با وجود گران‌ تر شدن دلار و محاسبه قیمت خودرو های وارداتی با ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع، میانگین قیمت هر دستگاه خودروی وارداتی در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۵.۶۶ درصد کاهش یافته است. طبق آمار گمرک، میانگین هر دستگاه خودروی وارداتی از فروردین تا آخر مرداد ماه ۹۲، ۲۰ هزار و ۸۷۹ دلار بوده است.
لازم به ذکر است که امارات، چین و کره سه کشوری هستند که بیشترین خودروهای وارداتی از آن‌ها انجام شده است.گرانترین‌ ها و ارزان‌ ترین‌ خودروها
با ممنوعیت واردات پورشه و مازراتی، دیگر کمتر نامی‌ از این دو خودرو بین خودروهای وارداتی به چشم می‌خورد.
دیگر چند ماهی است که دیگر خودروهای ۲۰۰ هزار دلاری و حتی ۱۰۰ هزار دلاری کمتری در فهرست وارداتی‌ ها به چشم می‌خورد. چندی پیش واردات یک دستگاه فراری ۴۵۸ با قیمت نجومی ‌۸.۵ میلیارد
تومانی حسابی خبرساز شد. اما اکنون دوباره فهرست وارداتی‌ ها خبر از واردات یک دستگاه دیگر از این فراری قرمز رنگ می‌دهد. گران ترین خودروی وارداتی در شهریورماه یک دستگاه فراری ۴۵۸ اسپایدر
کروک است. قیمت این فراری که از امارات وارد شده است، ۲۰۴ هزار دلار معادل ۵۰۷ میلیون و ۴۱۱ هزار تومان ذکر شده است..
همچنین یک بنز اس ۵۰۰ ۲۰۱۴، با ۵ هزار سی سی ظرفیت گران قیمت‌ترین خودروی بعدست. معادل دلاری این بنز سفید رنگ، ۱۷۱ هزار دلار و معادل ریالی آن نیز حدود ۴۲۴ میلیون تومان است. همچنین یک دستگاه بی‌ام و گرنکوپه ۶۵۰i سومین گران قیمت فهرست وارداتی‌هاست. همچنین آمار گمرک نشان می‌دهد برای واردات این خودروی ۱۰۰ هزار دلاری، ۲۴۹ میلیون تومان هزینه شده است.
در رده‌های بعدی بی‌ام و‌های آلمانی گران قیمت‌ترین‌های این فهرست را تشکیل می‌دهند. نکته قابل توجه این است که گرچه قرار بود به خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی ارز مبادلاتی تعلق نگیرد که در این فهرست نام بسیاری از خودروهای بالاتر از این ظرفیت که با استفاده از ارز مبادلاتی وارد شده‌اند به چشم می‌خورد!
در ردیف ارزان قیمت‌ترین‌ها نیز، می‌توان به واردات هیوندای i۲۰ با قیمت ۸ هزار دلار، کیا پیکانتوی ۱۰ هزار دلاری یا واردات ۳۱۹ دستگاه خودروی جیلی با قیمت ۱۰ هزار دلار اشاره کرد. این در حالیست که قیمت هر دستگاه جیلی در بازار ایران بسته به نوع مدل از ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان برآورد شده است و هر دستگاه هیوندای آی ۲۰ نزدیک به ۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.. اکنون به نظر می‌رسد، این خودرو یکی از رقبای اصلی هیوندای و کیا شده است. چرا که سهم آن نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کرده است. با رفتن پورشه از ایران جا برای ورود یک آلمانی دیگر بازتر شده است. خودروی آبت بیتل، ساخت کارخانه فولکس واگن از خودروهایی است که مجوز حضور در ایران را دریافت کرده است. در مرداد ماه اولین سری از اینخودروهای به کشور وارد شد.مشخصات فراری ۴۵۸ اسپایدر فراری ۵۷۰ CV 4499 سی سی V8 که موتور بین المللی سال ۲۰۱۱ نامیده شد، پیگیری می شود. این قدرت توسط طبقه پیشرو فراری دو کلاچ دست و پا زدن F1 تغییر انتقال به جاده را از طریق E-ماهها ژانویه فوریه مارس آوریل مه ژوئن ژوئیه اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر پیچیده انتقال، خود را با کنترل کشش F1-«ترک» و با کارایی بالا ABS برای دینامیک استفاده حداکثریکپارچه شده است. در این خودرو ارائه می ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر / ساعت شتاب در کمتر از ۳٫۴ ثانیه و سرعت بالای ۳۲۰ کیلومتر / ساعت.
ویژگی های معینی از قبیل نقشه برداری آن پدال شتابدهنده و نوسانات تعلیق multilink شده اند، کالیبره شده برای تضمین sportiness و حداکثر لذت رانندگی مطلق با بالا به پایین، در خط سنت عنکبوت منحصر به فرد با Maranello است. حتی موسیقی متن فیلم موتور honed تا اطمینان حاصل شود که سرنشینان خودرو به طور کامل تجربه رانندگی افت گرفتار شده است.
به طور کامل در آلومینیوم، راه حل سخت بالا به تصویب رسید برای فراری ۴۵۸ اسپایدر ارائه می دهد تعدادی از مزایای بیش از تاشو نرم سنتی بالا، از جمله کاهش ۲۵ کیلوگرم وزن در مقایسه با فراری
F430 اسپایدر و زمان استقرار فقط ۱۴ ثانیه است. به طور کامل به یک ظاهر طراحی شده از ماشین یکپارچه، سخت بالا به تناسب منظمی پیش از خلیج موتور بدون به خطر انداختن آئرودینامیک یا عملکردماشین مهندسی شده بود. فضای کوچک مورد نیاز را به خانه پشت بام طراحان را قادر می سازد که شامل یک نیمکت سخاوتمندانه برای اثاثیه در پشت صندلی عقب.
فراری ۴۵۸ اسپایدر: عقب ماشین توسط فرم های نوآورانه با buttresses طراحی شده برای بهینه سازی جریان هوا به ورودی های موتور و کلاچ و رادیاتور روغن گیربکس مشخص می شود. برای حداکثر راحتی در حالی کهرانندگی بالا به پایین فراری ۴۵۸ اسپایدر ویژگی های سخاوتمندانه به اندازه قابل تنظیم الکتریکی توقف باد. این طرح به منظور کاهش سرعت و پخش هوا در کابین خلبان کامل شد، قادر به گفتگوی معمولی حتی در سرعت های بیش از ۲۰۰ کیلومتر / ساعت برگزار شد. راه حل های فنی به تصویب رسید برای شاسی را تضمین سطوح یکسان از استحکام ساختاری با سقف بالا یا پایین. نتیجه یک ماشین است که واقعا هیجان انگیز رانندگی، ترکیب عملکرد شدید با پاسخگویی مشخص است که همیشه باز بالا berlinettas فراری است. رده و با شکوه عملکرد آن در کنار خودرو جدید نیز دارای طبقه پیشرو مصرف سوخت و سطح انتشار آلاینده ها است. به HELE (احساس کم انتشار) سیستم، در واقع، مصرف سوخت در سیکل ترکیبی شهری می ایستد حدود ۱۱٫۸ l/100 کیلومتر با انتشار گاز CO2 از ۲۷۵ گرم / کیلومتر است.

مشخصات فنی فراری ۴۵۸ اسپایدر:
موتور ◦ طولی اواسط عقب V8
کورس / سکته مغزی: ۹۴ * ۸۱ میلی متر
جابه جایی: ۴۴۹۹ سی سی
حداکثر قدرت: ۵۷۰ CV (562 اسب بخار) در ۹۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: ۵۴۰ نیوتن متر @ ۶۰۰۰ دور در دقیقه
REVS حداکثر: ۹۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم: ۱۲٫۵:۱
قدرت های خاص: ۱۲۷ CV (125 اسب بخار) در هر لیتر
وزن / قدرت نسبت: ۲٫۵۱ کیلوگرم / CV
تزریق مستقیم
روغن کاری خشک لجن و کثافت
عملکرد ◦ ۰-۱۰۰ کیلومتر / ساعت: ۳٫۴ ثانیه
۰-۲۰۰ کیلومتر / ساعت: ۱۰٫۸ ثانیه
۱۰۰-۰ کیلومتر / ساعت: ۳۲٫۸ متر
سرعت بالا: ۳۲۰ کیلومتر / ساعت

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]