معرفی شرکت خودرو سازی جیپ

جیپ، (به انگلیسی: Jeep) شرکت خودروسازی آمریکایی است، که زیرمجموعه‌ای از گروه کرایسلر می‌باشد، که خود شرکت تابعهای از شرکت خودروسازی فیات به‌شمار می‌آید.

از ژانویه ۲۰۱۴ در پی راه‌اندازی گروه فیات کرایسلر اتومبیلز، جیپ نیز به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از این گروه خودروسازی، فعالیت می‌نماید.

تاریخچه

ایده اصلی ساخت جیپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامی در جنگ جهانی اول تراوش کرد. جاییکه انسان و اسب در میادین باتلاقی و گل آلود جنگ از ادامه راه باز می‌ایستادند و گاهی جان خود را از دست می‌دادند. این نیاز به خودرویی چند منظوره که در ابتدای پیدایش و طرح‌های اولیه او را به همین اسم می‌شناختند، باعث پیدایش اولین اتومبیل دو دیفرانسیل به نام جیپ گردید.

نام جیپ از کلمه (به انگلیسی: General Purpose) به معنای چندمنظوره که به اختصار به جی. پی (به انگلیسی: G.P) و در اثر تلفظ زیاد، به جیپ (به انگلیسی: Jeep) بدل شد، گرفته شده.
رییس هیئت مدیره شرکت ویلیز، جو فریزر، از اوایل سال ۱۹۳۹ بدنبال ساخت خودرویی سبک برای اهداف شناسایی-نظامی بود، با آغاز جنگ جهانی دوم در سوم سپتامبر همان سال در اروپا، و پیش بینی درگیری ایالات متحده آمریکا در این بحران، او پی‌گیری بیشتری نشان داد.
حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش برای ساخت خودرویی که در میادین جنگ قابل استفاده باشد، آن بود که قرار شد کمپانی ویلیز نمونه اولیه را جهت بررسی آماده نماید.

در خلال پاییز همان سال شرکت ویلیز متوجه شد که شرکت بنتام نیز در این داستان، دستی دارد، بعدها مدیران ویلیز متوجه شدند، که آنچه طراحان کمپانی بنتام بدنبال ساخت آن بودند، مدل پیشرفته‌تری از یک موتورسیکلت جعبه بغل‌دار، بوده است، خودرویی سبک و سریع با ظرفیت حمل سه نفر، درحالی‌که ویلیز بدنبال ساخت خودرویی مقاوم و زورمند، با اهداف فوق‌العاده بود.

خودروی شناسایی بنتام
طرح اولیه خودرو با مشخصات فنی ویژه در ژوئیه ۱۹۴۰ از سوی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا ارائه شد و از بین ۱۳۵ شرکت صنعتی که برای کار بر روی این مدل از آنها دعوت شده بود، تنها سه کمپانی پا پیش نهادند، شرکت‌های بنتام، ویلیز و فورد.
مدل اولیه موتور چهار سیلندر جیپ، در سال ۱۹۴۰ به سفارش شرکت بنتام، توسط شرکت کنتیننتال ساخته شد، ولی این شرکت، بنا به دلایلی در ادامه مسیر ساخت این وسیله نقلیه، از دور رقابت کناره گرفت.
زمانی که برای ساخت نمونه اولیه این خودرو به کمپانی‌های شرکت کننده در این مناقصه داده شده بود ۴۹ روز بود، فرصت کمی که کارها را مشکل‌تر می‌کرد. بنابراین ویلیز اورلند درخواست مدت زمان بیشتری را کرد تا بتواند نمونه‌اش را به اتمام برساند، درحالی‌که امید کمپانی بنتام کمک گرفتن از کمپانی‌های دیگر بود.
نمونه اولیه خودرویی که بعدها تبدیل به اولین جیپ نظامی یعنی ویلیس ام‌بی گردید، توسط مهندسی اهل دیترویت بنام کارل پرابست طراحی شد. وی که قبلاً برای چندین شرکت خودروسازی کار کرده بود، توسط رییس “کمیته مشورتی پدافند ملی” ویلیام اس.
نادزن، معرفی گردید. پراپست پذیرفت که این وظیفه را بدون دریافت هیچ‌گونه حقوق و دستمزدی به‌انجام برساند. وی از ۱۷ ژوئیه ۱۹۴۰ مشغول بکار شد و تنها ظرف دو روز، طرح‌های اولیه خودروی مورد نظر بنتام را آماده کرد، نمونه‌ای که بعدها به خودروی جیپ تبدیل گردید.

فورد پیگمی و ویلیس ام‌بی
اولین نمونه دست‌ساز بنتام در ۲۱ سپتامبر ۱۹۴۰ تکمیل شد. سرانجام شرکت‌های ویلیز و فورد نیز نمونه‌هایی را بر مبنای طرح‌های بنتام (که از طرف ارتش به آنها ارائه شده بود) آماده ساختند. کمپانی ویلیز در نمونه خود که کوآد (چهارگوش) نامگذاری شده بود و فورد در نمونه خود بنام پیگمی (کوتوله) هر کدام تغییراتی را به نمونه اولیه بنتام اضافه کردند.
در نهایت با توجه به وضعیت متزلزل اقتصادی و خط تولید ضعیف بنتام همچنین برتری‌های خودروی ویلیس، قرارداد ارتش به کمپانی ویلیز اوورلند واگذار شد و از آنجایی‌که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا احتیاج داشت، که تعداد زیادی از این خودرو در مدت بسیار کوتاهی تولید شود.
کمپانی ویلیز اوورلند از دولت درخواست مجوز غیر انحصاری کرد، تا بتواند به شرکت‌های دیگر اجازه تولید خودرو بر اساس مشخصات ویلیز را اعطاء نماید. بر همین اساس، شرکت ویلیز مشخصات کامل خودروی مورد نظر خود را به کمپانی فورد که در تولید سری و سیستم تولید خطی بسیار پرتوان بود ارائه کرد.

جیپ‌های جنگ جهانی دوم
تولید خودرو در کارخانه‌ای در شهر تولیدو، اوهایو آغاز شد. در دوران جنگ جهانی دوم ویلیز و فورد بیش از ۷۰۰ هزار سفارش دریافت کردند، که ۶۴۰ هزار دستگاه از این خودروها را که ویلیس ام‌بی نامیده می‌شد، در شرکت ویلیز ساخته شد.اولین مدل غیرنظامی جیپ در سال ۱۹۴۵ ساخته شد.

مالکیت

  • ۱۹۴۴ تا ۱۹۵۳ : ویلیس (یا ویلیس-اورلند)
  • ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴ : ویلیس موتورز
  • ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۰ : کایزر-جیپ
  • ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۶ : امریکن موتورز
  • ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۷ : رنو (تحت مالکیت امریکن موتورز)
  • ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۸ : کرایسلر
  • ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ : دایملرکرایسلر (تحت دایملر آ گ و کرایسلر)
  • ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ : گروه کرایسلر
  • ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ : فیات (تحت مالکیت فیات و زیرمجموعه کرایسلر)
  • ۲۰۱۴ تا کنون : فیات کرایسلر اتومبیلز

ریشه نام
جیپ در اصل در زمان جنگ جهانی دوم برای ارتش آمریکا طراحی و ساخته شده بود و بعدها برای مصرف همگانی به بازار آمد. با اینکه بسیاری خودروها امروزه مارک اصلی جیپ را ندارند ولی این نام در میان مردم بصورت نام مدل درآمده و به خودروهایی مانند لندرور دیفندر هم گاهی جیپ گفته می‌شود.

گفته می‌شود نام جیپ هم از عبارت نظامی GP برای این خودرو الهام گرفته شده است. جی پی مخفف عبارت انگلیسی «General Purpose» (استفاده عمومی) یا «Government Purpose» است. برخی این تئوری را رد می‌کنند و می‌گویند جیب برای استفاده‌های عمومی ساخته نشد و با هدف مصرفی مشخص ساخته شد.
براساس تئوری دیگری، نام جیپ از یک شخصیت کارتونی به نام یوجین جیپ گرفته شده است که باسرعت و قدرت زیاد از روی موانع و تپه ها عبور می کرد.

مدل‌های فعلی

  • جیپ کامپس
  • جیپ گرند چروکی
  • جیپ رانگلر
  • جیپ پاتریوت
  • جیپ چروکی
  • جیپ تریل‌هاوک

کانسپت‌های جیپ

جیپ رنگید کانسپت در نمایشگاه اتومبیل ۲۰۰۸ پاریس
جیپ از سال ۲۰۰۲ در جشنواره بیابان نوردی مواب جیپ کانسپت‌هایی را به هزاران طرفدار رانندگی آف رود معرفی می‌کند که بیشترشان مدل‌های تقویت شده با وسایل اضافی است که به طور جداگانه توسط موپار، شرکت قطعه‌سازی متعلق به گروه کرایسلر ساخته شده و جداگانه فروخته می‌شود.
فروش:در پایان سال مالی ۱۹۹۹ شمار خودروهای فروخته‌شده توسط جیپ در مجموع به ۶۷۵٫۴۹۴ دستگاه رسید. در سال ۲۰۱۲ این رقم از مرز ۷۰۰ هزار خودرو گذر کرد و در پایان سال مالی ۲۰۱۲ تعداد خودروهای به‌فروش رفته توسط جیپ، ۷۰۱٫۶۲۶ دستگاه، اعلام شد.

ذخیره
جیپ یکی از کمپانی‌هایی است که طرفداران زیادی در بین مردم دارد. حقایق جالبی در خصوص این کمپانی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. در ادامه همراه زومیت باشید تا به تاریخچه این کمپانی و محصولات آن بپردازیم.

آموزش حسابدارینحوه ورود به بازار کار امنیتآمادگی ورود به بازار کار
بسیاری از افراد بر این باور هستند که اتومبیل‌های جیپ یکی از جالب‌ترین وسایل نقلیه در سرتاسر جهان هستند و البته سوار شدن به‌آن‌ها نیز بسیار هیجان‌انگیز است. شاید بتوان گفت که جیب اویل دهه ۶۰ اقدام به‌ساخت SUVهای مدرن کرد.
اما با وجود محبوبیت زیادی که این شرکت دارد، بسیاری از مردم اطلاعات زیادی راجع به تاریخچه آن نمی‌دانند و به‌طور حتم جالب خواهد بود که بدانید نام جیپ از کجا آمده است. پی بردن به‌این که در سفری جیپ ۲۱۰۰۰ مایل در سخت‌ترین زمین‌های جهان حرکت کرده است.
این‌ها تنها بخشی از ۱۶ حقیقتی است که در این مقاله به‌آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- طراحی نسخه اصلی جیپ ‌تنها دو روز زمان برده است
در جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها پی‌بردند که نیاز به‌خودروی جدیدی دارند و دیگر زمان آن رسیده از مدل T خداحافظی کنند. در این زمان بود که Karl Probst کار خود را در زمینه طراحی اولین جیپ در کارخانه کامیون‌سازی بانتام (Bantam) در تاریخ ۱۷ جولای ۱۹۴۰ شروع کرد.
وی دو روز بعد طراحی را به‌اتمام رساند و در بیست و دوم همان ماه طرح پیشنهادی خود را به‌همراه برآورد هزینه ارایه داد. گفتنی است که این طرح اصلی بدنه‌ای کوچک و سبک داشت که از سه صندلی بهره می‌برد و چهار چرخ متحرک بود.

۲- فورد، Willys و بانتام طرح اولیه جیپ را توسعه دادند
شرکت بانتام قادر به‌تولید تمام جیپ‌های مورد نیاز برای مقابله با نازی‌ها نبود و به‌همین دلیل ارتش Willys و فورد را نیز به‌میدان کار آورد و نقشه راه را مشخص ساخت. در آن زمان فورد اقدامات نوآورانه‌ای انجام داده بود و شاهد اغلب آن‌ها نیز در اولین جیپ بودیم. Willys قابلیت چهارچرخ متحرک را در این جیپ نمایش داد.

۳- فورد در ساخت اولیه جیپ نقش داشت
در شرایطی که جنگ حاکم بود، آمریکا سعی داشت در تولید جیپ هم کیفیت و هم سهولت در ساخت را مد نظر قرار دهد و این بدان معنا بود که Willys بتواند با اتصال قطعات کمی به‌یکدیگر محصول نهایی را ارایه کند. گفتنی است که این محصول با نام Willys MB یا فورد GPW شناخته می‌شود.

۴- Willys MB به‌عنوان نماد موتور‌های مکانیکی شناخته می‌شود
Willys MB محبوبیت زیادی در بین مردم دارد و مهندسان بسیاری را می‌توانید پیدا کنید که یکی از طرفداران این خودرو باشند.

۵- هیچ کسی نمی‌داند نام جیپ از کجا آمده است
با وجود اینکه به‌طور عمومی گفته می‌شود جیپ مخفف واژه General Purpose Vehicle (خودروی همه منظوره) یا GP است اما باید گفت که این باور صحت ندارد. همان جیپی که توسط فورد تولید می‌شد به‌طور رسمی با نام GPW ارایه شد.
در این نام حرف G به دولت (Government)، حرف P به فاصله بین چرخ‌ها (Distance between the wheels) و حرف W به Willys مربوط می‌ شد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که تولید این خودرو در فورد تحت مجوز Willys انجام شد.
گفتنی است که فاصله دو چرخ این خودرو ۸۰ اینچ بود.برخی نیز بر این باور هستند که به‌طور کلی واژه jeeps به‌تمام طرح‌های اولیه نظامی گفته می‌شود.

۶- واژه جیپ از یک شخصیت کارتونی گرفته شده است
Eugene the jeep نام شخصیتی در Popeye بوده و به‌نظر می‌رسد که نام خودرو جیپ نیز از آن گرفته شده و برای مدتی به Bantam ۴×۴ همین نام نسبت داده می‌شد.

۷- برای نمایش عمومی قابلیت ۴×۴ جیپ را از پله‌های عمارت پارلمانی آمریکا بالا بردند

۸- نسخه CJ از جیپ برای فعالیت‌های غیرنظامی ساخته شد
بعد از جنگ جهانی دوم جیپ مدلی را با نام CJ برای مصارف غیر نظامی عرضه کرد.

۹- Willys اتومبیل استیشنی عرضه کرد که در زمینه SUVهای مدرن پیشرو بود
عرضه Station Wagon توسط Willys یک اقدام سودمند برای این شرکت بود و این محصول به‌عنوان خودرو مزرعه شناخته می‌شد و مردم نیز علاقه‌مند به این خودرو بودند. بعد از اتمام جنگ استقبال از این خودرو افزایش یافت و تعدادشان در خیابان‌ها زیاد شد.

۱۰- Wagoneer جایگزین Station Wagon شد که اولین SUV به‌حساب می‌آید
زمانی که وقت جایگزینی Station Wagon فرا رسید، Wagoneer دارای تغییرات و راحتی بسیاری بود و میزان تحول آن همانند سیستم‌های جعبه‌دنده اتوماتیک و فرمان خودکار در خودرو‌های امروزی بود.

۱۱- کمپانی‌های زیادی از نسخه اصلی جیپ کپی برداری کردند
کمپانی لندروور سعی کرد تا نوآوری‌هایی را در نسخه اصلی جیپ اعمال و سپس آن را روانه بازار کند، اما تویوتا از نسخه اصلی جیپ در تبلیغات خود نیز استفاده می‌کرد. البته این اقدام تویوتا با تماس دوستانه وکیل جیپ تغییر یافت و تویوتا متقاعد شد تا محصول خود را لندکروزر (Land Cruiser) بنامد.
کمپانی‌های دیگری نیز در سرتاسر جهان تحت مجوز جیپ اقدام به‌تولید همان محصول کردند که در این بین می‌توان به میتسوبیشی و فورد اشاره کرد.

۱۲- جیپ صاحبان زیادی در سرتاسر جهان داشت
سال ۱۹۵۳ شرکت قیصر موتورز (Kaiser Motors) جیپ را خریداری کرد و مدتی بعد آن را به‌کمپانی American Motors فروخت. سپس AMC جیپ را خرید و رنو و کرایسلر (Chrysler) از صاحبان دیگر جیپ بودند.
مدتی بعد کرایسلر توسط Daimler خریداری و ادغام شد. این شرکت یک کمپانی خصوصی بود که توسط Dan Quayle نظارت می‌شد. حال نیز جیپ تحت مالکیت فیات قرار داد.

۱۳- جیپینگ (Jeeping) نام یک ورزش است
مردی به‌نام Mark A. Smith اولین سفر با جیپ را در کوه‌های Rubican در نزدیکی دریاچه Tahoe انجام داد. این اقدام مربوط به سال ۱۹۵۳ بود و از آن زمان تاکنون این اقدام متوقف نشده است.
در حال حاضر تفریح با جیپ خود فعالیتی ماجراجویانه و سرگرم کننده است که طرفداران زیادی نیز دارد. جیپ در تلاش است تا طرح‌های مناسبی را برای انجام این کار ارایه دهد.

۱۴- سفر‌هایی طولانی با محصولات جیپ انجام شد
مدتی بعد از تولید Jamboree آقای Mark A. Smith شروع به سفر‌کردن با جیپ در مسیر‌های آفرود کرد که اقدام وی توانست در تاریخ ماندگار شود. او با طی کردن ۲۱ هزار مایل توانست شهرت جهانی به‌دست آورد و مسیر وی از جنوب شیلی تا شمال آلاسکا بود.

۱۵- سال ۱۹۵۹ جیپ محصولی را برای استفاده در استراحتگاه‌ها تولید کرد
محصول جیپ ویژه‌ی استراحتگاه‌ها بر اساس بازار‌های مختلف، Surrey یا Gala نامیده می‌شد. اطراف این خودرو باز بود و سقف و صندلی‌های رنگارنگ داشت و در نگاه کلی شباهت‌هایی نیز به فیات Jolly داشت.

۱۶- بخش USPS از کمپانی جیپ تبدیل به مرکزی برای تولید هامر شد
با وجود اینکه بسیاری از کمپانی‌ها محصولاتی را برای ارتش تولید می‌کنند، جیپ نیز به‌مدت ۳۰ سال کامیون‌های USPS را برای ارتش تولید کرد. جیپ برای اینکه بتواند تولیدات خود را نیز برای بازار ارایه دهد یک خط تولید جداگانه برای سفارشات دولتی ایجاد کرد.بعد از اینکه AMC ایجاد شد این بخش به‌عنوان یک شرکت مجزا به‌فعالیت خود با نام AM General ادامه داد و اقدام به‌تولید هامر (Hummer) کرد.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]